Skip to main content

همه چیز درباره بهترین عایق روف گاردن! ( نحوه عایق کاری روف گاردن )

|

عایق روف گاردن

روف گاردن، یکی از روش های ایجاد فضای سبز روی پشت بام و سقف است و مناسب برای ساختمان هایی است که فضای مناسبی مانند حیاط برای این کار ندارند؛ اما نمی‌توان روی پشت بام، سقف پارکینگ یا حیاط، بدون عایق کاری مناسب، این کار را انجام داد. عایق روف گاردن می‌تواند نقش بسیار اساسی در سلامت خانه و بنا داشته باشد. بدون عایق کاری روف گاردن، بعد از مدتی، آب به داخل ساختمان نفوذ می‌کند و کم کم باعث نم کشیدگی و خرابی در ساختمان می‌گردد.

این روزها در بسیاری از نقاط شهری، ساختمان های سر به فلک کشیده و بلند، انسان را از داشتن یک باغچه و فضای سبز در خانه، محروم کرده است. به همین دلیل می‌توان در تراس یا پشت بام و حتی در حیاط آپارتمان، جایی که حتی یک ذره خاک هم وجود ندارد، خاک ریزی کرد و یک فضای سبز زیبا ایجاد کرد. این فضا می‌تواند ترکیبی از گل و گلدان های مختلف و حتی چمن کاری باشد.

ما قصد داریم در این مقاله در مورد دلایل عایق کاری روف گاردن و همچنین انواع عایق کاری و اجرای آنها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

دلایل عایق کاری روف گاردن

این روزها سقف برخی از خانه ها و آپارتمان های مسکونی، تجاری و یا اداری را روف گاردن می‌کنند تا علاوه بر زیبایی بتوانند نقشی در حفظ محیط زیست و تولید اکسیژن روی کره زمین داشته باشند. دیگر مثل گذشته نیست که پشت بام خانه ها به حالت عادی آسفالت شده و یا از عایق کاری های معمولی روی آن استفاده شود. زیرا عمر ساختمان بسیار حائز اهمیت بوده و با گذشت زمان، از عمر آن کاسته می‌شود. لذا باید مراحل اجرای بعد از  خرید عایق نانو پشت بام به حدی ظریف و دقیق انجام شود تا بتواند جلوی خرابی و آسیب روی پشت بام را بگیرد.

اگر از روف گاردن روی پشت بام استفاده شود، این اجبار پیش می‌آید که عایق کردن پشت بام نیز دقیق و درست و با متریال با کیفیت انجام شود. به همین دلیل در طراحی و مهندسی ساخت، اولویت با روف گاردن می‌باشد.

عایق کردن روف گاردن یکی از کارهایی است که باید حتما انجام شود تا ساختمان و بنا از آسیب، مصون بماند. نمی‌توان روف گاردن و پشت بام سبز را بدون عایق کاری رها کرد. اگر فقط یک سوراخ ریز روی روف گاردن وجود داشته باشد، قطرات آب به بنای داخلی نفوذ کرده و خرابی های زیادی را به وجود می‌آورد. وجود سوراخ روی روف گاردن مانند این است همیشه هوا بارانی است و در حال باریدن روی پشت بام است.

دلایل عایق کاری روف گاردن را می‌توان در موارد زیر دسته بندی کرد که از مهم ترین دلایل می‌باشند:

  1. جلوگیری از نفوذ آب به سقف ساختمان و ستون های اصلی
  2. کمک به آبیاری کمتر گیاهان سبز و استفاده بهینه از آب
  3. جلوگیری از نفوذ ریشه گیاهان به داخل دیوارها و سقف ساختمان
  4. عایق روف گاردن می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی در زمستان داشته باشد و داخل ساختمان گرم بماند. همچنین در فصول گرم سال، می‌تواند علاوه بر خنک کردن داخل ساختمان، اجازه ندهد انرژی وسایل سرمایشی به هدر برود.

 

همچنین علاوه بر عایق کردن بام باغ، نیاز پیدا خواهید کرد که قسمت های دیگر خانه تان را عایق کاری کنید و از هدر رفت انرژی جلوگیری کنید، به طور مثال عایق کاری پنجره ها یکی از کاربردی ترین روش های بهینه سازی انرژی و افزایش گرمای منزل است.

 

عایق کاری روف گاردن

 

معرفی انواع عایق روف گاردن

عایق کاری روف گاردن انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از گذشته تا به امروز، متریال های مختلفی برای عایق کاری بام خانه ها استفاده میشده. کاهگل یکی از همین عایق ها بود که وزن بالا و کارایی پایینی داشت. بعدها سقف خانه ها را با قیر و گونی پوشاندند و گاهی نیز از آسفالت استفاده می‌کردند. اما تمام این ها در گذر زمان از بین می‌رفتند و دچار ترک و پوسیدگی می‌شدند. در نتیجه نمی توانستند عایق های خوبی باشند.

ایزوگام به نسبت موارد قبلی، کامل تر و بهتر بود که آن هم بعد از چند سال، حالت باد کرده به خود می‌گرفت و امکان ترک خوردن بالایی داشت. اما امروزه، عایق کاری روف گاردن و پشت بام ها، از ترکیب برخی از موارد ذکر شده و همچنین عایق های نانو، رزین و اپوکسی و موارد دیگر تشکیل می‌شود که واقعا دوام بالایی داشته و کاملا نفوذ ناپذیر هستند. همچنین می‌توانید در مقاله دیگرمان در رابطه با اینکه عایق نانو بهتر است یا ایزوگام اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عایق بام باغ شامل موارد زیر است:

  1. عایق قیرگونی
  2. ایزوگام (جهت کسب اطلاع از اینکه ایزوگام چیست مقاله دیگر ما را بخوانید.)
  3. مواد لاستیکی و پلاستیکی
  4. عایق مواد نانو
  5. عایق های فایبرگلاس
  6. عایق کاری با رزین و اپوکسی

اما در میان این عایق ها، دو نوع عایق کاری وجود دارد که از مواد نانو تشکیل شده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای موارد ذکر شده باشد:

 

  • پوشش NAX-WP

این عایق رطوبتی نانو بر پایه رزین پودری ساخته شده است دارای غشای نفوذ ناپذیر و بسیار مقاوم است که می‌تواند برای عایق کاری روف گاردن مورد استفاده قرار بگیرد. پشت بام و تراس و حیاط آپارتمان ها معمولا از جنس بتن و سیمان می‌باشد. استفاده از این عایق برای این مکان ها بسیار مناسب است. از ویژگی‌های NAX-WP می‌توان به غیر سمی بودن و اجرای آسان آن اشاره کرد. همچنین می‌توان گفت که در میان عایق های مختلف، این عایق رطوبتی می‌تواند تحمل بالایی در مقابل فشار آب داشته باشد. غیر قابل اشتعال است و چسبندگی بالایی داشته و در مقابل سایش، تحمل بسیار خوبی دارد. از این عایق به عنوان بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی نیز استفاده می‌شود که بدون تخریب میتواند آب بندی سرویس های بهداشتی و حمام را انجام دهد.

 

 

  • پوشش NAX-WM

از این پوشش که با نام عایق رطوبتی دو جزئی هم شناخته می‌شود، می‌توان در تراس ها و بالکن ها و حتی پشت بام استفاده کرد تا به راحتی یک باغچه زیبا ایجاد کرد و نگرانی بابت نفوذ آب به سیمان و بتن کف، نداشت. غشای ضد آب این پوشش می‌تواند روی ترک ها و سطوح نامنظم را بپوشاند. این پوشش از 3 جزء تشکیل شده است که از جزء پودر دارای فیبر و جزء مایع و پرایمر تشکیل شده است. از ویژگی های آن می‌توان به اجرای سریع و غیر قابل اشتعال بودن و همچنین سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

 

 

جهت دریافت مشاوره رایگان، کسب اطلاع از نحوه اجرا و آشنایی با سایر محصولات، تنها کافی ست با شماره 02147631000 تماس حاصل فرمایید.

 

ویژگی های مهمی که عایق روف گاردن باید داشته باشد!

عایق‌های روف گاردن (باغ بام) به دلیل کاربردهای خاص و شرایط محیطی خاص، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا عملکرد مطلوبی داشته باشند. در اینجا به چند ویژگی اصلی این نوع عایق‌ها می‌پردازیم :

ضد حریق بودن : این ویژگی برای جلوگیری از گسترش آتش در صورت وقوع آتش‌سوزی حیاتی است. عایق‌های روف گاردن باید از موادی ساخته شوند که در برابر آتش مقاوم باشند و اشتعال‌پذیری کمی داشته باشند و یک عایق ضد حریق نیز باشند.

سبک بودن وزن عایق : چون روف گاردن‌ها بر روی سقف ساختمان‌ها اجرا می‌شوند، مهم است که عایق‌های مورد استفاده وزن زیادی نداشته باشند تا فشار اضافی به سازه وارد نکنند.

کیفیت مواد تشکیل دهنده : موادی که در ساخت عایق‌های روف گاردن به کار می‌روند باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در برابر شرایط محیطی مختلف مانند UV، رطوبت و دما مقاومت کنند.

مقاومت بالا : علاوه بر مقاومت در برابر آتش و شرایط جوی، عایق‌های روف گاردن باید در برابر فشار فیزیکی ناشی از راه رفتن یا وزن گیاهان و خاک نیز مقاوم باشند همچنین باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد و اجازه ندهد رطوبت به سقف نفوذ کند. به همین علت استفاده از رنگ نانو می تواند هم از نظر عایق بندی و هم زیبایی بسیار کاربردی باشد. برای اطلاع بیشتر از این محصول مقاله ” رنگ نانو چیست ” را مطالعه نمایید.

این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که عایق‌های روف گاردن نه تنها از نظر عملکردی مطلوب هستند بلکه از لحاظ ایمنی و دوام نیز استانداردهای لازم را دارا باشند. انتخاب مواد مناسب و طراحی دقیق، نقش کلیدی در موفقیت یک پروژه روف گاردن دارد.

 

نحوه اجرای عایق روف گاردن

بعد از اینکه عایق مورد نظر برای روف گاردن انتخاب شد، باید اجرای آن هم به درستی انجام شود تا همه چیز برای داشتن یک روف گاردن زیبا، مهیا شود. صرف نظر از اینکه چه نوع عایقی انتخاب شود، بهتر است زیر کار، کاملا صاف و یک دست باشد. نباید برآمدگی های کف، در زمان اجرای عایق روف گاردن فراموش مان شوند. بهتر است این برجستگی و برآمدگی ها تا حد ممکن صاف شوند. همچنین نیاز است تا کف، کاملا تمیز و عاری از هر گونه مواد چرب و کثیفی باشد. سپس باید عایق را به طور دقیق و منظم روی سطح، چسباند. درزها و گوشه های کار باید به طور کامل پوشانده شوند. بعد از اجرای کامل، نیاز است تا مدتی، این اجرا، تست شود و بعدا اقدام به ایجاد روف گاردن شود.

 

نتیجه گیری

عایق روف گاردن، نقش مهمی در حفاظت از سلامت ساختمان دارد. بدون عایق کاری روف گاردن، ساختمان و بنا، بعد از مدتی دچار آب ریزی و پوسیدگی می‌شود. اگر اجرای صفر تا صد این کار را به عهده افراد حرفه ای و کاربلد بسپارید، می‌توانید از وجود بام سبز در خانه و آپارتمان خود، همیشه لذت ببرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *