Skip to main content

پوشش و رنگ ضد حریق اتاق سرور

| ,

یک از دلایل اصلی بروز حوادث آتش سوزی در هر ساختمان اداری، اتصال کوتاه کابل های برق در اتاق های سرور می باشد. وجود حجم عظیمی از کابل های داده در جوار کابلهای برق در زیر سقف و کف های کاذب دلیل اصلی این قبیل حادثه هاست. در صورت اتصال کوتاه، کل این دسته کابلها (پاور و دیتا) شروع به سوختن میکنند و آتش و دود غیر قابل کنترل میشود. حریق و دود از طریق دهانه های کانالهای کابل، در و غیره شروع شده و به سایر قسمت های ساختمان منتشر میگردد.

بهترین راهکار برای جلوگیری از آتشسوزی در اتاق سرور به شرح ذیل میباشد:

  • کابلهای (اعم از برق و داده) مستقر در بخش های کاذب را با پوشش های مقاوم به حریق (NAX-FS) که مخصوص کابل میباشد بپوشانید. این پوشش های فرموله شده ویژه فوراً انتشار حریق از طریق کابل را فورا متوقف مینماید. در حقیقت استفاده این مواد موجب جلوگیری سوختگی کابلها میشود و در نتیجه اتصال و یکپارچگی کابلها از بین نمیرود و از قطع برق جلوگیری میشود.
  • از رنگ مخصوص ضد حریق (NAX-FP) بر روی پارتیشن ها (آجری، کچی، چوبی و …) و داکتهای داخل اتاق سرور جهت پوشش استفاده نمایید.
  • دهانه های داکتها و کانالها را با آتش بند و دودبند (NAX-FS) پوشانده و دربهای اتاق سرور مجهز به درب های ضد حریق باشند.
  • از سیستم اطفاء حریق موضعی برای رک های سرور استفاده نمایید.

نانو آکسون راهکار تخصصی، کامل و مقرون به صرفه ای برای حفاظت کامل اتاق سرور در مقابل آتش سوزی ارائه میدهد. این بسته بنا به شرایط هر اتاق سرور باید سفارشی به مشتری ارائه گردد.

با راهکارهای شرکت نانو آکسون، حریق اتاق سرور بدون نیاز به خاموش کردن سرورها مدیریت و خاموش میگردد.

 

فناوری های مورد استفاده

یک آتش سوزی کوچک در تاسیسات حیاتی مانند اتاق سرور یا اتاق عملیات خط تولید میتواند خسارت جبران ناپذیر و فاجعه آمیزی به تجهیزات بسیار با ارزش وارد نماید.

تیم نانو آکسون متخصص در حفاظت از انواع مراکز داده، اتاق سرور، و اتاقهای کامپیوتر است. ترکیب تمامی راهکارهای ایمنی مورد نیاز حریق حاصل تجربه و دانش متخصصین نانو آکسون میباشد.

ما راهکار کامل و جامعی جهت حفاظت اتاق های سرور در برابر حریق ارائه میدهیم که از تمام کلیه احتمالات حریق و خطرات ناشی از آنرا پوشش نماید.

توقف حریق

بر اساس استاندارد دنیا، توقف حریق به راهکاری گفته میشود که در صورت بروز آتش، شرایط را برای مهار حریق در یک محدوده محصور مهیا میسازد. این امر باعث جلوگیری از انتشار حریق و دود به بخش های دیگر ساختمان میشود و در نتیجه تخلیه بخشها با ایمنی بهتری انجام پذیرفته و آتشنشانان میتوانند حریق را به صورت موثرتر و کارآمدتر مهار نمایند.

مهار حریق

استفاده از فناوری های پیشرفته اطفا حریق اتاق سرور میتواند بدون دخالت انسان به صورت خودکار حریق را خاموش نمایند. در حالی که بسیاری از سیستمهای عادی میتواند به سرور ها و محیط آسیب برسانند، سیستم های پیشرفته پیشنهادی نانو آکسون، میتواند حریق را بدون گذاشتن اثری از خود حریق را مهار نماید. در روشهای پیشنهادی ما هیچگونه آسیبی به سرورها، تجهیزات، محیط زیست و افراد وارد نخواهد شد.

حتی پس از وقوع حادثه محیط مانند قبل تمیز میماند و سرورها و رایانه ها به کار خود مانند سابق ادامه خواهند داد، و شواهدی از حریق مشاهده نخواهد شد.

پوشش حریق

استفاده از مواد مقاوم به حریق باعث میگردد مواد قابل احتراق (مانند چوب) یا مواد چکش خوار حرارتی (مانند فولاد، کابل، آلومینیوم و غیره) به سطح مورد نظر غیر قابل احتراق یا غیرقابل اشتعال ارتقاء یابد. این باعث میشود در صورت وقوع حریق، سازه ها پایدارتر و مقاوم تر بوده و در نتیجه از فروریختن ساختمان جلوگیری کند.

یک سازه یا ماده ضد حریق به عنوان محصولی شناخته میشود که میتواند تا یک بازه زمانی خاصی در مقابل حرارت حریق مقاومت نشان دهد. معمولا کانالهای فولادی، کابلی، چوبی، و تهویه مطبوع با استفاده از این روش مقاوم و ایمن میگردند.

در رابطه با اینکه پایان کار ساختمان چیست در مقاله دیگرمان بیشتر بخوانید.

 

سوالات متداول

مناطق اصلی خطر آتش سوزی در یک اتاق سرور کدام است؟

آتش فاجعه­بارترین اتفاقی است که در یک اتاق سرور یا دیتاسنتر رخ میدهد. دو حوزه اصلی خطر آتشسوزی عبارتند از:

رک های سرور

در بسیاری از موارد آتشسوزی زمانی اتفاق می افتد که قفسه ها و محفظه های سرور داغ شده و با وجود شلوغی داخل رک، قربانی اتصالات الکتریکی معیوب، اتصال کوتاه، نوسانات برق، منابع تغذیه نامناسب و قوس الکتریکی میشوند. در این شرایط باید از تجهیزات پیشرفته اطفاء حریق موضعی مخصوص داخل کابینت استفاده گردد.

قفسه های باتری

قفسه های باتری پتانسیل قابل توجهی برای آتشسوزی دارند. نصب تجهیزات پیشرفته در اطراف پارتیشن ها و سازه های نزدیک به قفسه باتری ها، میتوان حریق احتمالی در زمان وقوع فوراً مهار و خاموش نماید. با این حال منبع تغذیه باتری ها باید فورا خاموش گردد.

 

حتما بخوانید: اصول گودبرداری

 

راهکاری های حفاظت اتاق سرور در مقابل حریق چیست؟

توقف حریق

  • دربهای ضد حریق
  • ملات آتش بند و دودبند برای پوشش دهانه های داکتها و کانالها
  • آتشبند برای درزگیری و پوشش کابلها(NAX-FS)
  • رنگ مقاوم به حریق برای کابلها (NAX-FS)

مهار حریق

  • کارتریج های حرارتی / الکتریکی فعال
  • کاتریج های مستقل داخل کابینت و رکها
  • کاتریج های مستقل دیواری
  • کاتریج های فعال شده الکتریکی

پوشش حریق

  • رنگ های ضد حریق برای فولاد، چوب و کابل
  • پوشش پارتیشن و دیوارها با مواد ضد حریق
  • پوشش ضد حریق برای کانالها
  • Intumescent, Vermiculite, Fire Boards, etc.

این پوشش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام براساس کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جهت اطلاع از قیمت پوشش ضد حریق اسکلت فلزی می‌توانید با شماره 02147631000 در ارتباط باشید.

 

آیا الزامات قانونی در قوانین ملی دارد؟

بله.

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که موضوع آن حافظت ساختمان­ها در مقابل حریق می­باشد، به موضوع ضدحریق کردن انواع ساختمان اشاره می­کند.

در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به صراحت ذکر شده است که:

تفسیر فنی ایمنی ساختمان­ها در برابر آتش، بر اساس قابلیت نسوختن مصالح تشکیل دهنده و حداقل درجه مقاومت اجزای سازه در برابر آتش است (درجه مقاومت اجزای سازه برحسب ساعت، در معرض آتش سوزی با شدت مشخص می­باشد.). به منظور کاهش گسترش آتش در ساختمان لازم است:

  • در نازک کاری­های داخلی در صورت قابل اشتعال بودن، شدت رهایش گرمای ناشی از سوختن آن­ها قابل قبول باشد؛ و همچنین دربرابر پیشروی سطحی شعله مقاومت لازم را دارا باشند.(بخش 3-1-4-3-1 مبحث سوم مقررات ملی ساختمان)
  • طراحی و ساخت ساختمان به گونه­ای باشد که سازه­ آن مدت مناسبی در برابر آتش مقاومت کند، دیوار بین واحد های مستقل در حد معقول مانع گسترش آتش از واحدی به واحد دیگر شود، درزها، گشودگی­ها و فضاهای خالی پنهان باعث گسترش آتش بین فضاهای مستقل نشود و بازشوهای نصب شده در داخل عناصردارای درجه بندی مقاومت دربرابر آتش باید به طور مناسب محافظت شوند.(بخش 3-1-4-3-2 مبحث سوم مقررات ملی ساختمان)
  • دیوارهای خارجی باید در برابر پیشروی شعله­های آتش بر روی دیوار و گسترش آتش سوزی از یک ساختمان به ساختمان دیگر، متناسب با ارتفاع، کاربری و موقعیت ساختمان مقاومت نمایند و بام میبایست متناسب با کاربری و موقعیت ساختمان دربرابر پیشروی حریق بر روی بام و گسترش به ساختمان­های مجاور مقاومت نماید.(بخش 3-1-4-3-3 مبحث سوم مقررات ملی ساختمان)

لذا به منظور افزایش مقاومت سازه دربرابر آتش، اطفاء حریق فعال (آبپاش­ها و اسپرینکلرها) مقاومت لازم برحسب ساعت نمی­تواند کارساز باشد و فقط اطفاء حریق غیرفعال(استفاده از مواد ضدحریق برای اعضای ساختمان) می­تواند مقاومت در برابر حریق را فراهم نماید.

باید دقت شود که فقط از آن دسته از محصولات ضد حریقی استفاده شود که مطابق با استانداردهای بین­المللی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معتبر می­داند، تست شده­ و مورد تایید قرار گرفته باشند. این تست­ها به شرح زیر است:

  • استاندارد ملی ایران 12055-1:1
  • BS-EN 1363-1: 1999
  • BS-EN 1366-3: 2009

 

 

آیا برای استقرار تجهیزات و راهکارهای لازم، نیاز به خاموش کردن سرورها میباشد؟

خیر!

تخصص ما نصب و پیاده سازی کلیه تجهیزات و راهکارهای لازم بدون نیاز به خاموش کردن سرورها است. نهایتا اگر نیاز باشد، شاید کمی تغییر در چیدمان اتفاق افتد. با این حال، ما سیستمها را به گونه ای طراحی میکنیم که تا حدالامکان از خاموش کردن اتاق سرور جلوگیری شود. تمام محصولاتی که ما استفاده میکنیم، سازگار با محیط زیست هستند و هیچگونه مزاحمت یا خطری برای انسان یا مواد ایجاد نمیکند. با اینحال همکاری و مشارکت شما مورد انتظار ماست.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *