Skip to main content

پوشش ضد حریق چیست؟ ( معرفی انواع پوشش های ضد حریق + نحوه اجرا )

|

پوشش ضد حریق چیست و انواع آن کدام است؟

در جهان مدرن امروز، ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پوشش‌های ضد حریق نقش حیاتی در تضمین این ایمنی ایفا می‌کنند. در این مقاله، ما به بررسی عمیق و جامع انواع پوشش‌های ضد حریق، مزایای آن‌ها و کاربردهای مختلفشان در ساختمان‌سازی می‌پردازیم.

از معرفی پوشش ضد حریق اسکلت فلزی تا انواع پوشش های پایه سیمانی گرفته و نحوه اجرا و تأثیر آن‌ها در محافظت از سازه‌ها در برابر حرارت‌های شدید و شعله‌های آتش، همه و همه در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرند.

پوشش ضد حریق چیست؟

چیستی پوشش ضد حریق را می‌توان با یک مثال بیان کرد: تصور کنید که یک ساختمان در اثر یک حادثه غیرمترقبه دچار حریق شده و افراد زیادی در آن حبس شد‌ه‌اند. آتش‌نشان‌ها در راه هستند، اما آتش هر لحظه بیشتر زبانه می‌کشد و ممکن است قبل از رسیدن آتش‌نشان‌ها، همه چیز را بسوزاند و از بین ببرد. مردم در پایین ساختمان جمع شده‌اند و هیچ راهی برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاع بالای آن ساختمان بزرگ ندارند. مردم بیشتر نگران فرو ریختن اسکلت ساختمان هستند، چرا که با آن حجم از آتش‌سوزی، حتماً اسکلت فلزی آن ذوب خواهد شد.

پس از چند دقیقه آتش‌نشان‌ها می‌رسند و اقدامات لازم برای مهار آتش را انجام می‌دهند. خوشبختانه تلفات جانی به بار نمی‌آید و تمام افرادی که در ساختمان حبس شده بودند نجات پیدا می‌کنند؛ تنها برخی از آنان دچار جراحات سطحی شده‌اند که به راحتی درمان می‌شود. مردم از این رویداد متعجب هستند و برایشان عجیب است که حجم بزرگ حریق نتوانسته خسارات جدی به بار بیاورد. آنها موضوع را از آتش‌نشان‌ها جویا می‌شوند و آتش‌نشان‌ها در پاسخ می‌گویند:

 

“بر روی تمام سطوح داخلی و خارجی این ساختمان از پوشش ضد حریق استفاده شده. این پوشش ها از رسیدن حرارات به اسکلت سازه جلوگیری کرده‌اند. اگر این پوشش ها وجود نداشتند، پیش از رسیدن ما، کل ساختمان به کلی دچار ریزش میشد و همه افراد داخل ساختمان در زیر آوار جان می‌سپردند.”

 

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

در مثال فوق متوجه شدیم که وجود عایق‌های ضد حریق توانست تا رسیدن آتش‌نشان‌ها، تخریب سازه را به تأخیر بیندازد. ممکن است این تأخیر تنها چند دقیقه باشد، اما همین دقایق کوتاه می‌تواند باعث نجات جان انسان‌های زیادی شود.

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های انسان در زمینه ساختمان سازی به سمت ایمنی هر چه بیشتر این ساختمان‌ها پیش می‌رود، وجود این عایق‌ها یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در راستای این ایمن‌سازی انجام شود. مسئولیت انسانی هر فردی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می‌کند، اهمیت به وجه ایمنی سازه هایش خواهد بود. بنابراین اجرای چنین پوشش‌هایی، یک امر انسانی و ضروری است.

انواع پوشش های ضد حریق پس از بروز حریق، و از نفوذ حرارت به اسکلت‌ ساختمان جلوگیری می‌کنند. این مقاومت می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت دوام داشته باشد (بسته به نوع عایق ضد حریق). پس اگر به هر دلیلی در یک ساختمان آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، وجود پوشش های ضد حریق می‌تواند نقطه اتکایی برای اهالی گرفتار در آن باشد. البته توجه کنید استفاده از این پوشش ها به تنهایی کافی نیست و حتما در ساختمان ها باید از سیستم هایی برای اطفا حریق استفاده شود اگر نمی دانید انواع این سیستم ها کدامند در مقاله ” اطفا حریق چیست ” به این موضوع پرداخته شده است.

 

 

از عایق ضد حریق در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تا به اینجا به صورت کلی با پوشش های ضد حریق آشنا شدیم، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اجرای پوشش ضد حریق در ساختمان های مسکونی کوچک (یک و دو طبقه) ضرورتی ندارد، مگر اینکه ساختمان مسکونی در یک زیر بنای بسیار وسیع و با تعداد طبقات زیادی بنا شود. به طور کلی بیشترین استفاده از انواع پوشش های ضد حریق در موارد زیر خواهد بود:

  • ساختمان‌های تجاری و پاساژ‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحدهای قابل توجه
  • سازه‌های دریایی مانند سکوهای نفتی و کشتی‌ها
  • پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها
  • سقف و دیوار تونل‌ها
  • معادن زیر زمینی
  • واحدهای تولیدی و کارخانجات
  • انبارهای بزرگ نگهداری اجناس
  • سوله های صنعتی
  • و…

امکان بروز حریق در مکان‌های نام برده بیشتر از هر مکان دیگری است. به همین خاطر وجود پوشش های ضد حریق در این موارد ضروری است. اگر چه در نمونه های کوچک‌تر هم می‌توان چنین پوشش هایی را اجرا کرد، اما مکان هایی که امکان بروز حریق در آنها محتمل تر است، اولویت بیشتری برای اجرا دارند. بنابراین اگر هر سازه دیگری را می‌شناسید که در محیط آن فعالیت‌های انجام شده می‌تواند منجر به ایجاد آتش شود، اجرای پوشش ضد حریق در آن را جدی بگیرید.

استفاده از انواع سیستم اعلام حریق در کنار این پوشش ها می‌تواند کمک بسزایی به ایمنی بیشتر سازه هایتان داشته باشد.

 

انواع پوشش ضد حریق

پوشش های ضد حریق در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای اجرا در سطوح مختلف ساختمان‌ها کاربرد دارند. در واقع نمی‌توان از پوشش ضد حریقی که در سازه های نفتی و پالایشگاهی استفاده می‌شود برای ساختمان های مسکونی هم بهره گرفت. معمولاً هر سطح به عایق ضد حریق مختص به خود نیاز دارد. اما اگر بخواهیم رایج ‌ترین و پرکاربردترین پوشش های ضد حریق موجود را بررسی کنیم، گزینه‌های زیر را در دسترس خواهیم داشت:

 

 پوشش ضد حریق

 

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

شاید از روی نام این نوع پوشش تصور کنید که شبیه به سیمان است، اما هم رنگ و هم شیوه‌ی اجرای آن با سیمان‌هایی که ما می‌شناسیم، تفاوت دارند. این نوع از پوشش‌ها بر روی سطوح مختلف پاشش می‌شوند و پس از اجرا به رنگ سفید یا خاکستری کم رنگ در می‌آیند. پوشش ضد حریق پایه سیمانی معمولاً در سازه‌های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این سازه‌ها در برابر حرارت بالاتر از ۴۵۰ درجه‌ای محافظت می‌کنند. این پوشش‌ها معمولاً به صورت لایه‌های چند سانتیمتری بر روی سطوح قرار می‌گیرند.

 

 

پوشش ضد حریق پایه گچی

پوشش های ضد حریق پایه گچی نیز شبیه به پوشش های پایه سیمانی هستند که با تفاوت‌های جزئی عرضه می‌شوند و برای اجرای آنها نیز از اندودهای پاششی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که پاشش این نوع از پوشش ها به تخصص نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند آن را بر روی سطح پاشش کند.

 

رنگ‌های ضد حریق

رنگ های ضد حریق لایه نازک‌تری را بر روی سطح به جای می‌گذارند (در حد میکرون) و وقتی در معرض حرارت شدید قرار بگیرند، کمی متورم شده و ساختاری زغالی پیدا می‌کنند. همین ساختار زغالی از انتقال حرارت به لایه‌های زیرین خودداری می‌کند. رنگ‌های مقاوم در برابر حریق قیمت بالاتری نسبت به پوشش های پایه گچی و سیمانی دارند. البته شما به سادگی می‌توانید جهت اطلاع از قیمت پوشش ضد حریق با شماره 02147631000 تماس حاصل فرمایید.

 

صفحات ضد حریق

صفحات ضد حریق ساختاری شبیه به داکت‌های کابل برق دارند و گرانترین نوع ضد حریق به حساب می‌آیند. این صفحات در ضخامت های ۱۰ الی ۲۵ میلیمتری بر روی سطوح نصب می‌شوند. می‌توان صفحات ضد حریق را آسانترین و سریع ترین عایق قابل اجرا بر روی سطوح نام برد.
معمولاً در ساختمان‌ها از ترکیبی از پوشش های ضد ‌حریق‌ پایه معدنی و رنگ‌های ضد حریق استفاده می‌شود.

 

مزایای اصلی پوشش های ضد حریق

قطعاً پوشش های ضد حریق مزایای فراوانی برای ساختمان‌ها دارند. در واقع همین که باعث نجات جان افراد و منابع از آتش می‌شوند، بزرگترین مزیت آنها به شمار می‌آید. اما اگر بخواهیم سایر مزایای پوشش ضد حریق سازه فولادی را نام ببریم، موارد زیر را باید در نظر داشته باشیم:

  • افزایش مقاومت سازه‌ها
  • عدم ایجاد گازهای سمی و خطرناک در برابر آتش
  • عدم از بین بردن زیبایی ظاهری سازه‌ها
  • ترمیم آسان در صورت آسیب دیدن
  • قدرت چسبندگی بالا
  • قابل اجرا بر روی سازه‌های جدید و قدیمی
  • قابلیت اجرای آسان با سرعت بالا

 

 

پوشش ضد حریق سازه های فلزی

آتش یک تهدید جدی برای مردم و سازه‌هایی است که می‌سازند. امروزه در طراحی ساختمان‌های عمومی و تجاری به استفاده از ایمنی آتش نشانی توجه زیادی شده است. ضد حریق غیرفعال سازه‌های بلند به دلیل استفاده از فولاد در حالت تحمل بار اهمیت زیادی پیدا کرده و پس از ریزش ساختمان پلاسکو توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

سازه های فولادی به دلیل ویژگی‌های عالی، به عنوان مثال وزن سبک، استحکام بالا، عملکرد لرزه‌ای مطلوب، مناسب برای ساخت و سازگار با محیط زیست، به طور گسترده در ساختمان های مهندسی استفاده می‌شود.

آسیب پذیری قابل توجه فولاد در برابر آتش باعث ایجاد خطرات ایمنی سازه می‌گردد، به این معنی که فولاد در دمای بالا به سرعت سختی و استحکام خود را از دست می‌دهد، حتی در نهایت منجر به آسیب شدید سازه و فروپاشی می‌شود. طبق EN-1993-1-2، استحکام فولاد در دمای 550 تا 600 درجه سانتیگراد تنها 50 درصد از مقاومت در دمای محیط است.

با توجه به اینکه الزامات ایمنی در برابر آتش و محافظت مناسب سازه های فولادی در برابر حریق ضروری است؛ استفاده از پوشش ها و عایق های ضد حریق در سازه های فولادی و ساختمان های بلند ضروری است، تا زمان کافی برای تخلیه انسان ها و اشیا با ارزش را فراهم کند.

استفاده از یک پوشش مناسب ممکن است بتواند اشتعال این مواد را به تاخیر بیندازد و یا گسترش شعله را کاهش دهد و در نتیجه خطرات آتش سوزی و تلفات جانی و تخریب اموال را از بین ببرد. در حال حاضر، مناسب ترین راه حل، استفاده از مواد عایق با رسانایی حرارتی پایین برای به تأخیر انداختن آتش سوزی، افزایش دما در سازه ها و جلوگیری از سایر خرابی های ناشی از آتش سوزی است.

پوشش های ضد حریق، به عنوان یکی از بخش های مهم در بخش ساختمان و ساخت و ساز، برای جلوگیری از رسیدن فولاد به دمای بحرانی و فروپاشی ساختاری ناشی از آتش سوزی استفاده می‌شوند.

 

انواع پوشش ضد حریق سازه های فلزی

 

پوشش ضد حریق چیست

 

مواد ضد حریق غیرفعال معمولی شامل پوشش بتنی، تخته گچی و پوشش های سیمانی هستند که ظاهر نامناسبی دارند. به عنوان یک نوع ماده بی اثر حرارتی، مواد مبتنی بر سیمان دارای رسانایی حرارتی پایین، غیر قابل احتراق و متورم شدن تحت گرما هستند که پتانسیل آن را دارند که پس از اصلاح و بهینه سازی ضروری به عنوان مواد مقاوم در برابر آتش مورد استفاده قرار بگیرند. پوشش های پایه سیمانی بسیار مقرون به صرفه تر و در دسترس تر هستند، اما محدودیت های عمده ای در وزن و ضخامت و زیبایی دارند.

پوشش های رنگ مقاوم در برابر آتش سوزی نوع جدیدی از پوشش های ضد حریق غیرفعال هستند که معمولاً به صورت لایه نازک اعمال می‎شوند و چندین برابر ضخامت اصلی خود متورم می‌شوند و یک زغال عایق را تشکیل می‌دهند که به عنوان مانعی بین آتش و فولاد عمل می کند، از رسیدن دمای اعضای فولادی به یک مقدار بحرانی جلوگیری می‌کند و به حفظ یکپارچگی سازه در هنگام آتش سوزی کمک می‌کند.

این پوشش ها انتخاب ارجح تر برای حفاظت غیرفعال در برابر آتش سازه های اسکلت فلزی باربر معماران و طراحان هستند زیرا ویژگی هایی مانند ظاهر زیبا، انعطاف پذیری بالا، سرعت واکنش بالا و سهولت بازرسی و نگهداری را ارائه می‌دهند. از جمله انواع پوشش ضد حریق سازه های فلزی می‌توان به مورد زیر اشاره کرد.

 

پوشش های معدنی پایه سیمانی

  • سطح مورد نظر باید خشک و عاری از هرگونه آلودگی، گرد و غبار، روغن، گریس و… باشد. بهتر است سطح کار قبل از استفاده، از هرگونه مواد اضافی پاک شود.
  • سطح فولاد، قبل از پاشش پوشش ضد حریق اسکلت فلزی، باید توسط رنگ مقاوم خوردگی یک بار رنگ کاری انجام شود.
  • رنگ های قدیمی روی فولاد که پوسته پوسته شده‌اند باید با آب پر فشار توسط واترجت، شستشو گردد و با کمک برس و کاردک تمیز شده و کلیه مواد سست زدوده گردد.
  • در مواردی که رنگ قدیمی به شدت آسیب دیده، بهتر است از سندبلاست ، واتربلاست یا برس زنی کامل تمیزکاری شود.
  • در تمامی المان ها از توری مرغی جهت تقویت و پایداری بیشتر مواد مقاوم در برابر آتش می‌توان استفاده کرد. توری مرغی باید به صورت دورپیچ و پیوسته به دور المان با استفاده از پین کوبی نصب گردد.
  • لازم است مواد پایه سیمانی، روی سطوح مختلف تا رسیدن به ضخامت مورد نیاز در طراحی، پاشش گردد و توجه ویژه برای ضخامت پوشش روی لبه ها اعمال شود.

محصولی با نام تجاری NAX-CB-H وجود دارد که برای همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته با نام های دیگری از جمله پوشش ضد حریق پایه معدنی نیز شناخته می‌شود.

 

نکات اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

برای اجرای پوشش های مقاوم در برابر حریق ضروری‌ست سطح کار عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد از همین رو تمام المان‌های سازه باید توسط دستگاه‌های کارواش شسته شوند. در مواردی که المان سازه دارای زنگ زدگی باشد باید المان با استفاده از ضد زنگ پوشش داده شود.

شست و شوی سطح در اجرای انواع پوشش های مقاوم در برابر حریق یکسان می‌باشد. اما نحوه اجرای پوشش مقاوم در برابر حریق برای انواع مختلف متفاوت است. در ذیل به اجرای دو نمونه پر کاربرد از انواع پوشش های مقاوم در برابر حریق پرداخته شده است.

 

 پوشش های ضد حریق

 

تمهیدات پیش از اجرای پاشش

موارد زیر در زمان پیش از اجرای عایق ضد حریق اسکلت فلزی الزامی هستند:

1- قبل از اجرای مقاوم سازی می‌بایستی عملیات اجرای سقف انجام شده باشد.

2- سطح فولاد برای اجرا باید از 10 درجه سانتیگراد بیشتر و از 40 درجه سانتیگراد کمتر باشد. سطوح خیلی گرم باید سرد شوند تا دمای آنها به زیر 40 درجه سانتیگراد برسد.

3- دمای مناسب هوا برای پاشش بین 4 تا 45 درجه سانتیگراد می‌باشد.

4- سطح فولاد باید عاری از روغن، گریس، پوسته و یا هر ماده ای که چسبندگی را کم می‌نماید، باشد.

5- ناحیه مابین عرشه فلزی و تیر باید با پشم سنگ به نحوی پر شود که سطح پشم سنگ با لبه تیر برابر بوده و به صورت اصطکاکی در محل قرار گیرد.

6- بتن های مازاد ناشی از عملیات بتن ریزی باید جمع آوری شود.

7- سطوح اسکلت پیش از اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی باید با دستگاه واترجت به نحوی شستشو گردد که سطوح عاری از گرد و خاک باشد.

8- می‌توان سطوحی که نیاز به پاشش ندارند را با پوشش موقتی پوشاند.

 

تمهیدات اجرای پاشش

1- پیش از اجرای پوشش ضد حریق سازه های فلزی، ماده Bounding Agent یا Key Coat سطوح شسته شده می‌بایست خشک شده باشد.

2- پیش از اجرای پوشش ضد حریق سازه فولادی، Bounding Agent باید با فاصله زمانی مناسب که بستگی به شرایط محیط دارد اجرا گردد.

3- پوشش ضد حریق اسکلت فلزی باید با ضخامت بیش از 16 تا 20 میلیمتر با فاصله زمانی مناسب که بستگی به شرایط محیط دارد اجرا گردد.

4- بعد از اجرا باید محل تمیز شده و کیسه های خالی و مواد مازاد از محل خارج گردد.

5- کنترل ضخامت گیری تر ماده می‌بایستی با استفاده از اندازه گیر استاندارد توسط اپراتور پاشش به صورت مداوم صورت پذیرد.

6- برای اختلاط و پاشش از ماشین های مجهز به سیستم روتور و استاتور استفاده شود و ملات با هوا در محل نازل مخلوط و پاشش گردد.

7- هر کیسه 25 کیلوگرمی مواد خشک NAX-CB را با 25 لیتر آب شرب ولرم (20 تا 35 درجه سانتیگراد) به مدت 3 دقیقه مخلوط نمایید (نسبت اختلاط 1 به 1) یا در صورت اختلاط با آب کمتر از 20 درجه سانتیگراد، 3 دقیقه پس از اختلاط پاشش انجام پذیرد.

8- ملات حداکثر تا 30 دقیقه پس از اختلاط قابلیت اجرا دارند.

9- در فصول گرم و مناطق گرمسیر به علت سرعت بالای تبخیر و وزش باد، احتمال بروز تَرک در مصالح اجرا شده وجود دارد که به منظور جلوگیری از این امر باید مقدار آب را به میزان 10 الی 20 درصد (به تشخیص مجری) افزایش داد و همچنین محیط کار را کاور بندی نمود.

 

تمهیدات پس از اجرا

  1. تهویه باید به گونه ای باشد تا مواد پس از اجرا به صورت مناسب خشک گردند. در محیط های بسته فاقد تهویه طبیعی ناکافی می‌بایستی سیستم تهویه مناسب که توانایی تعویض هوای محیط به میزان 4 بار در ساعت را دارد تا خشک شدن کافی مواد به کار گرفته شود.
  2. عملیات اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی می بایستی در مقابل آنچه باعث آسیب دیدگی می‌گردد از جمله ریزش آب، باران و… تا خشک شدن کامل محافظت گردند.
  3. عملیات اجرا شده باید مطابق شرایط بهره برداری محافظت گرددد.
  4. در صورت نیاز به اتصال هر گونه قطعه به اسکلت فلزی، عملیات می بایستی با هماهنگی مجری ضد حریق صورت پذیرد.
  5. حتی الامکان از ماله کشی مصالح NAX-CB خودداری شود. در غیر این صورت، اجرای ماله کشی باید به نحوی بر روی ماده تر صورت پذیرد که باعث لغزش ماده از روی بستر فلزی نگردد و همچنین ضخامت ماده مقاوم به حریق پس از ماله کشی نبایستی از ضخامت محاسبه شده کمتر شود.

 

پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

 

پوشش های ضد حریق را چطور می‌توانیم سفارش دهیم؟

شرکت تولید کننده انواع پوشش های ضد حریق، اعم از عایق ضد حریق اسکلت فلزی، عایق های نانو بر پایه سیمان و مواد معدنی و… «نانو عایق آکسون» با سابقه‌ای درخشان و تیمی متخصص، آماده‌ی ارائه انواع پوشش های ضد حریق پایه معدنی، رنگ ضد حریق و دیگر انواع پوشش های تخصصی است. شما می‌توانید قبل از سفارش خود، از مشاوران شرکت آکسون، مشاوره دریافت کنید تا بهترین و عالی‌ترین نوع پوشش ضدحریق را برای سازه خود در نظر بگیرید.

در واقع قبل از انتخاب هر پوشش ضد حریق، باید مشخصات سازه خود را در اختیار شرکت آکسون قرار دهید تا با توجه به کاربری ساختمان شما، متراژ و دیگر اطلاعات لازم، مناسب‌ترین نوع پوشش ضدحریق بر روی سطوح مختلف آن اجرا شود. اجرای نامناسب و اشتباه این عایق‌ها می‌تواند کارایی آن‌ها را کاهش دهد. پس تنها با مشورت گرفتن از مهندسین شرکت آکسون می‌توانید از این موضوع به خوبی آگاه شده و بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

 

چه زمانی و کجا باید از پوشش های تاخیر انداز آتش استفاده شود؟

مقاوم سازی ساختمان به عنوان یکی از ارکان ایمنی ساختمانها در برابر آتش از چند منظر قابل بررسی است، به عبارتی در صورت وقوع آتش سوزی در یک ساختمان، امکان خروج ساکنین در درجه اول حائز اهمیت است و پس از آن میبایستی امکان امداد رسانی توسط نیروهای آتش نشانی و اکیپ های امداد و نجات فراهم شود و در نهایت، پایداری ساختمان به عنوان سرمایه ملی میبایستی حفظ شود.

مقاوم سازی سازه ها در برابر آتش یکی از مقوله های مهم در صنعت ساختمان می‌باشد. این امر در کنار تأمین سیستم های اعلام و اطفاء حریق می‌تواند تضمین کننده ایمنی ساختمان باشد. در صورتیکه به هر دلیل سیستم اطفاء توانایی خود را در خاموش نمودن آتش از دست داده باشد، سازه مقاوم سازی شده پایداری خود را برای تأمین زمان امداد رسانی حفظ خواهد نمود، بدین صورت که نیروهای امداد رسانی زمان کافی برای خروج افرادی که در محاصره آتش قرار دارند را فراهم سازند تا پیش از فرو ریزی ساختمان، امکان خاموش نمودن آتش فراهم گردد. اهمیت این مسئله در ساختمانهای مرتفع که عملا امکانات آتش نشانی به صورت مستقیم نمی‌تواند عمل نماید، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مبحث 3 مقررات ملی ایران (ویرایش سال 1395) و همچنین استانداردهای روز دنیا، مقاوم سازی سازه ها را امری الزامی دانسته و بر اساس آن کلیه المان های سازه ای شامل ستون ها، تیرهای اصلی، تیرهای فرعی، دیوارها و… در تمامی ساختمان ها میبایستی به نحو مناسبی در مقابل آتش، مقاوم ساخته شوند. به این جهت به عنوان اولین قدم، مهندسین طراح پروژه میبایستی بر اساس نحوه کاربری، تعداد و مساحت طبقات، سیستم سازه ای را انتخاب نمایند که تأمین کننده نیازهای آئین نامه ای باشد.

 

سخن نهایی

پوشش ضد حریق می‌تواند از هر سازه‌ی بزرگ با کاربری مسکونی، صنعتی و تولیدی در برابر انواع آتش‌سوزی‌های سلولزی و هیدروکربنی محافظت کند. تنها باید نوع مناسبی از انواع پوشش ضد حریق را برای سازه خود انتخاب کرده و با روش مناسبی آن را اجرا کنید. معمولاً از اسپری و دستگاه‌های پاشش برای اجرای این پوشش‌ها بهره می‌گیرند، اما رنگ‌های ضد حریق با قلمو هم می‌توانند بر روی اسکلت ساختمان‌ها به کار بروند..

این پوشش ها همچنین می‌توانند از ساختمان‌ها و نماهای چوبی نیز محافظت کنند (در موارد خاص). بنابراین شناخت آن‌ها و همچنین تهیه آن‌ها از مراکز معتبر و دارای مجوز از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس حتماً قبل از خرید، بررسی‌های لازم را انجام داده و پس از گرفتن مشاوره ، مصالح موردنیاز خود را تهیه نمایید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *