Skip to main content

انواع عایق حرارتی روکار دیوار کدامند؟ (عایق های مایع، نانو، نسوز)

|

عایق حرارتی دیوار

یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی که امروزه برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عایق حرارتی دیوار است. این محصولات از انتقال حرارت به محیط جلوگیری می‌کنند و برای تنظیم درجه حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. عایق های حرارتی به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر می‌گردند؛ چرا که دیگر نیاز نیست که حرارت محیط را با محیط های اطراف خود تبادل کنید، این مسئله برای حفظ محیط زیست هم مفید خواهد بود.

شاید بابت عایق حرارتی هزینه بیشتری بپردازید، اما بدون شک بعدها می‌توانید با صرفه جویی در مصرف انرژی تمام این مسائل و هزینه ها را جبران کنید. به کمک عایق های حرارتی دیگر نیازی نیست که بابت پرداخت قبوض نگران باشد؛ پس تردید را کنار گذاشته و از عایق حرارتی روکار دیوار استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با این محصولات هم می‌توانید در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

 

ویژگی های عایق حرارتی دیوار

بهتر است قبل از هر چیز از ویژگی های بهترین عایق حرارتی دیوار آگاه شوید، یک عایق حرارتی خوب ویژگی های زیادی دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند:

  1. عایق های حرارتی خوب می‌توانند در برابر حرارت مقاومت کنند و از هدر رفت انرژی جلوگیری نمایند.
  2. معمولا عایق های حرارتی باید بتوانند در برابر عوامی مانند قارچ و میکروب مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند.
  3. یک عایق حرارتی دیوار خارجی باید بتواند نسبت به عوامل خارجی واکنشی از خود نشان ندهد و در واقع از نظر شیمیایی خنثی باشد.
  4. عایق های حرارتی خوب می‌توانند در مقابل حرارت و فشار مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند.
  5. یک عایق خوب هیچگاه در برابر گرما و حرارت چروک نمی‌شود
  6. عایق های خوب در مقابل اشعه های ماورا بنفش هم مقاوم اند
  7. زمانی می‌توان گفت یک عایق حرارتی جزو بهترین ها قرار می‌گیرد که از چگالی مناسبی برخوردار باشد
  8. طول عمر مفید بالا هم از دیگر ویژگی های یک عایق حرارتی خوب است.

یکی از تجهیزاتی که در مقاوم سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد همین مورد است.

 

انواع عایق حرارتی روکار دیوار

به طور کلی دسته بندی های بسیاری برای عایق های حرارتی دیوار وجود دارد که تمامی آن ها برای کاهش مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این وجود می‌توان عایق های حرارتی با توجه به تکنولوژی هایی که در ساخت آن ها استفاده شده و شکل ظاهری‌شان به دسته های زیر تقسیم کرد:

 

انواع عایق حرارتی روکار دیوار

 

عایق های مایع

این مدل عایق حرارتی در ساختمان به شکل مایع هستند و امکان به کار بردن آن ها در پروژه های عمرانی بزرگ وجود دارد. برای تولید این مدل از عایق‌ها معمولا از مواد شیمیایی و معدنی استفاده می‌کنند و تمامی آن ها بر پایه حلال و آب تولید می‌شوند. این مدل عایق‌ها خود به دو دسته عایق های مایع سیمانی که برای پوشش کف و پشت بام استفاده می‌شوند و عایق های پلی اورتان که به شکل فوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسته بندی می‌گردند. در کنار این عایق ها می‌توانید از سیستم های اعلام حریق نیز استفاده کنید، جهت آشنایی با مفهوم اینکه سیستم اعلام حریق چیست مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

عایق های نانو

عایق های نانو یکی دیگر از عایق های حرارتی دیوار هستند که تقریبا امکان جابجایی و انتقال گرما را به صفر می‌رسانند و از این رو یک انتخاب مناسب برای عایق کاری پنجره در برابر سرما در زمستان می‌باشند. این مدل از عایق‌های حرارتی را می‌توان در دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد و قابلیت اجرا روی سطوح مختلف را دارند.

 

عایق های نسوز

عایق‌های حرارتی نسوز مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر افزایش دما دارند و در ساخت آن ها از سیلیسیم، کرم، آلومینیوم، کربن و منیزیم استفاده می‌کنند. تنوع این مدل از عایق ها بسیار زیاد است، اما پرکاربردترین نمونه های آن ها شامل عایق پشم شیشه، عایق‌های سلولزی، عایق پشم سنگ و عایق های سرامیکی می‌شوند. جهت آشنایی با کاربرد پشم سنگ و انواع آن مقاله دیگر ما را بخوانید.

نکته ای که باید در مورد عایق های حرارتی نسوز بدانید این است که عایق های حرارتی نسوز مانند آجر نسوز که در مقاله آجر نسوز چیست در مورد آن توضیح داده شده است معمولا در کوره های فلزی که در کارخانه های صنعتی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عایق ها بهترین مقاومت را در برابر آتش از خود نشان می‌دهند و محبوبیت زیادی هم دارند.

 

 

بهترین عایق حرارتی دیوار

عایق های نامبرده همگی جزو محبوب‌ترین عایق های حرارتی دیوار هستند، اما باید بدانید که عایق حرارتی دیوار نانو بهترین عایق حرارتی است.

یکی از فناوری های بسیار قدرتمندی که توانسته صنایع مختلف را با تحول و تغییرات بسیاری روبه رو سازد، فناوری نانو است. از نمونه تحولات این فناوری را شما می‌توانید در عایق های حرارتی مشاهده نمایید.

عایق حرارتی دیوار خارجی نانو به صورت ورق‌های مسطح ساخته می‌شوند که از انتقال گرما کاملا جلوگیری می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت با استفاده از این عایق ها امکان انتقال دما به صفر خواهد رسید. این مدل عایق ها را هم می‌توان در دسته های مختلفی تقسیم بندی نمود، برای مثال یکی از محبوب ترین عایق های نانو، می‌توان به عایق های رنگی اشاره کرد. این مدل عایق های نانو کاملا شبیه رنگ هستند و می‌توان آن ها را روی سطوح مختلفی اجرا نمود. به عنوان نمونه محصول NAX-300 که با نام رنگ عایق حرارتی نیز شناخته می‌شود، یک نمونه از رنگ های نانو است.

علاوه بر این که می‌توان این عایق را به عنوان یک عایق حرارتی روکار دیوار شناخت، بلکه امکان استفاده از آن ها برای عایق کاری لوله های انتقال دهنده گاز، آب و بخار هم وجود دارد.

علاوه بر عایق های رنگ نانو، عایق های چند لایه هم نمونه های محبوبی از عایق های نانو هستند که می‌توانند از هدر رفت گرما و انرژی در محیط جلوگیری کرده و علاوه بر آن از زنگ زدگی و خوردگی روی سطوح هم پیشگیری و ممانعت می‌کنند.

عایق های نانو چند لایه معمولا از پرزالیاف و مایعی خاص به وجود می‌آیند و دارای قدرت چسبندگی فوق العاده ای هستند. شما می‌توانید از این عایق‌ها برای لوله های آب و فاضلاب، دیوار، کف استخر، سقف و همچنین فونداسیون ساختمان استفاده کنید.

 

 

حتما بخوانید: گچ پلیمری چیست

 

کاربرد عایق حرارتی دیوار نانو

 

عایق حرارتی دیوار خارجی

 

عایق حرارتی دیوار نانو در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد، ما در این قسمت به برخی از آن ها اشاره میکنیم:

  • عایق کردن دیوارهای باران گیر
  • پوشش دیوارهای پیش ساخته
  • عایق کردن دیوارهای گچی و مصالح دیگر
  • آب بندی کاشی، سرامیک کف و دیوار سرویس های بهداشت، استخر ، آشپزخانه و نمای ساختمان

 

نحوه اجرای عایق حرارتی دیوار

بهترین روش برای اجرای عایق حرارتی دیوار این است که دیوارها به صورت دولایه و با کمی فاصله که هوا بین آن ها جریان داشته باشد، ساخته شوند. بین این دولایه شما می‌توانید از بهترین عایق حرارتی دیوار استفاده نمایید. عرض عایق های حرارتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌دهید باید کمی از فاصله دو دیوار بیشتر باشد تا فضای موجود بین لایه‌ها به خوبی پر شود. عایق های نانو در کنار حفظ حرارت به عنوان عایق رطوبتی دیوار خارجی و داخلی نیز استفاده می‌شود.

البته که می‌توان از عایق های حرارتی تخته ای هم برای دیوارهای خارجی ساختمان استفاده کرد و روی آن ها نمای ساختمان را اجرا نمود. نماسازی مورد نظر می‌تواند بلوک نمادار یا تیغه ای آجری یا حتی تور سیمی و اندود سیمان باشد.

قبل از انجام عایق کاری ساختمان نسبت به اینکه تمامی تاسیسات ساختمان همچون کلیدها و پریزهای برق، سیم ها و لوله ها در جای درستی قرار گرفته و البته عایق کاری هم شده باشند، اطمینان حاصل نمایید؛ چرا که امکان نفوذ هوا به قسمتی که پریزها و کلیدها قرار گرفته وجود دارد و علاوه بر آن لوله های ساختمانی در صورتی که عایق کاری نشوند، احتمالا یخ می زنند یا حتی می‌ترکند.

درزها و شکاف هایی که در قسمت درب ها و پنجره ها هم قرار گرفته باید به وسیله مواد عایق حرارتی کاملا درزگیری شوند تا هوا به هیچ عنوان شانسی برای نفوذ نداشته باشد.

یکی دیگر از عایق ها، عایق رطوبتی است که ممکن است از آن استفاده کنید، برای استعلام قیمت عایق رطوبتی می‌توانید از این طریق این لینک اقدام کنید.

 

نتیجه گیری

در این مطلب ما سعی داشتیم شما را با عایق های حرارتی دیوار، ویژگی ها و نحوه پیاده سازی آن ها آشنا سازیم. همانطور که دریافتید عایق های حرارتی دیوار از انتقال حرارت و دما بین محیط های مختلف جلوگیری می‌کنند به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *