Skip to main content

روش اجرای رنگ مقاوم در برابر حریق Nax-FP

|

روش اجرای رنگ مقاوم در برابر حریق Nax-FP

مشخصات محصول

این پوشش بر پایه آب بوده و باعث مقاوم سازی مصالح ساختمانی و سازه های فولادی در برابر آتش می شود. این رنگ در زمان تماس با حریق منبسط شده و ساختاری متخلخل و محکم ایجاد میکند که مانع رسیدن فلز به نقطه ذوب یا نرم شدن می گردد.

این دستورالعمل اجرا جزئیات محصول و شیوه های پیشنهادی برای استفاده از محصول را ارائه می دهد. داده ها و اطلاعات ارائه شده الزامات قطعی نیستند، بلکه پیشنهادات جهت کمک به استفاده بهینه، ایمن و افزایش کارآمدی عملکرد محصول است.

مسئولیت شرکت نانو عایق آکسون تنها شامل مسئولیت های تعریف شده در کیفیت محصول می باشد و مسئولیتی در قبال کیفیت اجرا ندارد و این مسئولیت مورد توجه مجری می باشد. در مواردی که مجری تیم شرکت نانو عایق آکسون باشد، مسئولیت فوق بر عهده شرکت نانو عایق آکسون خواهد بود.

دستورالعمل اجرا باید به همراه برگه اطلاعات فنی و برگه اطلاعات ایمنی مطالعه گردد.

 

آماده سازی سطوح

کیفیت مورد نیاز برای آماده سازی سطح، بسته به مساحت پروژه، دوام مورد انتظار، المان مورد نظر و کاربری در هر پروژه می تواند متفاوت باشد.

آماده سازی سطح فلز به الزامات آماده سازی قبل از استفاده پرایمر NAX-PR اطلاق میگردد .تمام سطح فلز باید از نظر فیزیکی تمیز، خشک و عاری از گل، دوغاب بتنی، گریس و سایر آلودگی ها باشد.. روغن و گریس باید توسط تینر شویی تمیز شوند. همچنین می توان جهت پاکسازی مناطق آلوده مانند لکه های رنگ و جوش از تینر استفاده کرد برای این منظور بهتر است از پارچه های پنبه ای سفید آغشته به تینر استفاده شود. همچنین در مقیاس های بزرگتر جهت شستشو از دستگاه شستشو (کارواش) استفاده میگردد.

آماده سازی رنگ و پاشش بر روی سطح الزاما پس از اتمام،کلیه فعالیت های جوشکاری،پاکسازی خرده جوش ها و گریس ها و همچنین از بین بردن کلیه لبه های تیز آغاز می گردد. لذا تاکید می گردد قبل از شروع پاشش رنگ کلیه فعالیت های جوشکاری و حرارتی به اتمام رسیده باشد.

کلیه لبه های سطحی و تیز باید برداشته و سنباده زده شود تا صاف گردد. باید اطمینان حاصل شود که سطوح قبل از اعمال رنگ مقاوم به حریق، تمیز و خشک هستند و درصورتیکه سطح فلز دارای زنگ زدگی باشد، پیش از هرگونه اقدام به شستشو و یا آماده سازی سطح، باید ابتدا فرآیند زنگ زدایی مطابق استاندارد صورت گیرد. در صورت زنگ زدگی، المان های سطح کار باید با روش های فیزیکی کاملاً تمیز و مواد پوسیده برداشته شده و مجدداً رنگ ضدخوردگی پاشیده شود. رنگ ضدخوردگی اجرا شده برروی کار باید با کیفیت‏ و دارای استانداردهای لازم باشد.

پس از آماده سازی، سطح باید خشک و کاملا تمیز بر اساس استاندارد (ISO8501-1) باشد.

 

حتما بخوانید: رنگ نانو چیست

 

شرایط محیطی

رنگ های ضدحریق پایه آب به میزان بیشتری از نظارت بر شرایط محیطی نسبت به روکش های معمولی احتیاج دارند. این نوع روکش های پایه آب حساس به رطوبت هستند و باید در برابر رطوبت زیاد، باران و ریختن آب، هنگام استفاده و یا حمل و نقل و انبارداری قبل اجرا و حین اجرا محافظت شوند در غیر این صورت بعد اجرا دچار تاول زدگی یا پوسته شدن خواهند شد.

قبل از اجرای پوشش، شرایط جوی و نقطه شبنم طبق ISO-8502-4 مورد آزمایش قرار گیرد.

باید به محض اینکه پوشش نهایی این محصول کاملاً خشک گردید، شرایط محیطی و نگهداری لحاظ گردد. در حین جابجایی یا ساخت و ساز، سطوحی که در معرض هوا هستند باید با روکش پوشش داده شود.

دمای هوا                 10°C ~ 45°C
درجه حرارت بستر     17°C ~ 40°C
رطوبت نسبی 10% ~ 80%

 

محدودیت های زیر باید رعایت شود:

  • قبل از اجرای پوشش در فصول سرد حتما دمای محیط باید در طول 24 ساعت شبانه روز هر 4 ساعت یکبار کنترل شود.
  • اگر آب و هوا رو به وخامت جهت اجرا یا خشک شدن مواد است، از پاشش خودداری نمایید.
  • اگر بستر خیس است یا احتمال خیس شدن آن وجود دارد، از پوشش استفاده نکنید.
  • پوشش را فقط هنگامی اجرا کنید که دمای بستر حداقل 7 درجه سانتی گراد، بالاتر از نقطه شبنم باشد.
  • برای استفاده بهینه و خشک کردن، دمای هوا و بستر باید بیشتر از 17 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی زیر 80% باشد.
  • پاشش را در شرایط باد شدید انجام ندهید.
  • فعالیت در شرایط محیطی کمتر از 10 درجه سانتیگراد و در رطوبت نسبی بالاتر از 80% باعث یخ زدگی و ترک خوردن پوشش می شود.
  • کنترل های دما و رطوبت با استفاده از بخاری های برقی یا رطوبت گیر برای حفظ شرایط محیطی درپارامترهای قابل قبول توصیه می شود.
  • در مواقعی که شرایط متفاوت باشد، نظارت حداقل هر یک یا دو ساعت ضروری خواهد بود.

 

روکش پرایمر NAX-PR

بعد از آماده سازی سطح زیرکار و زنگ زدایی، پرایمر با ضخامت بین 200-100 میکرون اجرا می شود. در نقاطی که به تشخیص مجری کار، سطح زیر کار نامناسب باشد، برای افزایش سطح چسبندگی رنگ به سطح زیر می توان ضخامت را تا 350 میکرون افزایش داد.

برای شرایط و سایر اطلاعات اجرای پرایمر NAX-PR به برگه اطلاعات فنی محصول مراجعه شود.

 

اختلاط محصول

ممکن است محصول هنگام ذخیره سازی به یک مایع غیر همگن تبدیل شده باشد، به این معنی که ویسکوزیته محصول وقتی تحت فشار قرار‏‏ می‏گیرد با ایجاد تنش برشی و همزدن و میکس کردن با شدت تغییر می کند. به عنوان مثال اختلاط این محصول باید با یک همزن مکانیکی رنگ با پروانهHelical ribbon تمیز و مناسب انجام شود. برای اطمینان از اینکه محصول با قوام یکنواخت و به طور کامل همگن شود، باید حدوداً 1- 2 دقیقه با همزن مکانیکی هم زده شود. اطمینان حاصل شود که در میکسر به گونه ای باشد که هیچ هوا دهی یا حباب هوا در طول فرآیند اختلاط به خصوص در آب و پوشش ایجاد نشود،. اختلاط دستی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. باید دقت شود که بعد از اتمام کار در هر روز در صورتی که رنگ داخل سطل باقی مانده باشد حتماً درب سطل محکم بسته شود تا از خشک شدن مواد جلوگیری شود و همچنین باید دقت شود که در روز بعد مواد مجدداً همزده شود.

 

حلال رقیق کننده / تمیز کننده

رقیق کننده : آب محصول آماده استفاده است. افزایش آب در پاشش روی سطح فلز می تواند زمان خشک شدن را کاهش دهد. همچنین توصیه می شود جهت افزایش سرعت خشک شدن، رنگ در لایه های نازک، پاشش شود. در فصول سرد توصیه می شود برای رقیق کردن رنگ در صورت نیاز از رقیق کننده شرکت نانو عایق آکسون، مخصوص رنگ های NAX-FP و یا نسبت 70 به 30 آب و الکل متانول استفاده گردد. حلال تمیز کننده : آب

 

اجرا با قلمو و سایر ابزارها

کاربرد برس، فرچه و یا کاردک در مقایسه با ایرلس، همیشه کندتر خواهد بود لذا توصیه می شود برای رسیدن به ضخامت فیلم خشک ،با ضخامت بالا چند لایه اجرا شود. بعد اجرا با برس یا فرچه و یا کاردک در صورت امکان 2 پاس با دستگاه پاشیده شود تا ظاهر سطح رنگ مناسب برای تحویل به کارفرما شود.

 

ضخامت فیلم در هر پوشش NAX-FP

 ضخامت فیلم تر:  300 ~ 500 µm
 ضخامت‏ فیلم خشک:  250 ~ 450 µm

برای دستیابی به درجه ایمنی مناسب، کلیه بخش های فولادی باید با ضخامت طراحی شده پوشانده شود. برای مشاوره بیشتر با ما تماس بگیرید.

توجه: این ضخامت برمبنای پاشش با ایرلس محاسبه شده در سطح است.

 

پوشش تاپ کوت NAX-CTC

پوشش های ضدحریق پایه آب نسبت به رطوبت و یا آب حساس می باشند لذا توصیه می شود برای افزایش طول عمر محصول روی سطح کار و جلوگیری از هرگونه پوسته شدن و آسیب به رنگ یک لایه تاپ کوت NAX-CTC اجرا شود.

NAX-CTC محصول تولید شده توسط شرکت نانو عایق آکسون در مقابله با حریق به سرعت از بین رفته و سطح NAX-FP را در مقابل آتش قرار می دهد.

اجرای تاپ کوت باید مطابق برگه اطلاعات فنی محصول NAX-CTCبررسی و اجرا شود.

رنگ تاخیر انداز آتش NAX-FP از نوع پایه آب می باشد و در مقابل رطوبت و بارش باران و برف بایستی بطورکامل محافظت شود و به هیچ وجه نباید با آب شستشو شود و یا در معرض بارش جوی و رطوبت مستقیم قرار گیرد و چنانچه این احتمال وجود دارد بایستی یک لایه تاپ کوت ضد رطوبت روی رنگ اعمال شود.

کاربران همیشه باید برای راهنمایی های خاص در مورد مناسب بودن این محصول برای نیازهای خود و شیوه های کاربردی خاص، با واحد فنی شرکت نانو عایق آکسون مشورت کنند.

 

ترمیم رنگ مقاوم به حریق NAX-FP

همیشه توصیه می شود که در اولین فرصت تمام آسیب ها تعمیر شود تا از ورود رطوبت که می تواند منجر به تخریب پوشش شود جلوگیری شود. روش تعمیر بستگی به میزان خسارت دارد.

راهنمای روش اجرای رنگ ضد حریق Nax-FP در صفحه محصول مربوطه قابل مشاهده میباشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *