Skip to main content

روش های عایق کاری پنجره در برابر سرما ( معرفی بهترین عایق حرارتی پنجره )

|

عایق کاری پنجره در برابر سرما

پنجره های قدیمی به خاطر داشتن درزهای متعدد، عایق حرارتی مناسبی نیستند و حتی گرد و خاک نیز از بسیاری از این پنجره‌ها عبور می‌کند. در فصل زمستان، انرژی زیادی از این طریق به هدر می‌رود. به وسیله عایق کردن پنجره‌ها، حتی الامکان می‌توان از وارد شدن سرما به فضاهای ساختمان جلوگیری کرد. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که پنجره های دوجداره نیز از این نظر بدون مشکل نیستند، اما نسبت به پنجره‌های قدیمی و معمولی، کمتر انرژی را هدر می‌دهند و اگر خانه‌ی شما دارای این پنجره هاست، نگرانی کمتری از این بابت خواهید داشت.

بهترین روش عایق کاری برای پنجره ها در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین مانع شدن از وارد شدن سرما به فضاهای ساختمان، استفاده کردن از پنجره های دوجداره است. با این حال از طریق اقدامات ساده، می‌توان عایق کاری پنجره ها را به خوبی انجام داد. در ادامه این مقاله، انواع روش های عایق کاری را برای شما عزیزان، توضیح خواهیم داد.

 

8 روش عایق‌ کاری پنجره در برابر سرما

با به کارگیری روش های ساده‌ می‌توان عایق کاری پنجره ها را به خوبی انجام داد که در این بخش، به مهمترین روش‌های عایق کاری پنجره‌ ها می‌پردازیم:

 

1. استفاده از نوارهای دور پنجره و درزگیر

اولین قدم و ساده ترین راه عایق کاری پنجره در برابر سرما؛ درزگیری و دورگیری پنجره ها می‌باشد، که این امر باعث جلوگیری از وارد و خارج شدن انرژی حرارتی در فضاهای ساختمان می‌شود. این کار با استفاده از نوارهای مخصوص انجام می‌شود که خارج و داخل پنجره را درزگیری می‌کنند و همچنین قاب پنجره را با نوارهای مخصوص می‌پوشانند. البته استفاده از خمیرهای مخصوص و مواد نانوی عایق کاری و درزگیری نیز به منظور یک راه حل اصولی و دائمی برای عایق کاری پنجره کاملا مفید است.

 

استفاده از نوارهای دور پنجره و درزگیر

 

2. استفاده از پرده های ضخیم

یکی از راه های دیگر برای عایق حرارتی پنجره ساختمان و به خصوص عایق پنجره قدیمی که عایق مناسبی در برابر جریان هوا و دما نیستند، استفاده از پرده های ضخیم جلوی پنجره ها می‌باشد که این امر باعث جلوگیری از خارج شدن انرژی حرارتی از فضای خانه می‌شود. از جنس های، مخمل و لینن می‌توان به عنوان پرده های ضخیم برای جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده کرد.

 

استفاده از پرده های ضخیم

 

3. رگلاژ پنجره‌ها برای عایق حرارتی پنجره 

مورد بعدی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی رگلاژ کردن پنجره است. رگلاژ کردن پنجره‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند با چفت شدن مناسب‌تر درب و پنجره، عایق‌ بهتری را ایجاد کند؛ عملکرد باز و بسته شدن پنجره ها را نیز بهبود می‌بخشد.

 

 رگلاژ پنجره ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی

 

4. استفاده از لایه دوم شیشه یا طلق

راه بعدی برای عایق کاری پنجره نصب لایه دوم شیشه‌ای یا طلق است، که باید فضایی که بین پنجره و طلق ایجاد کنیم تا یک فضای کاملا بدون جریان هوا ایجاد شود.

 

5. استفاده از پلاستیک در راستای عایق کاری پنجره

یکی از ساده ترین روش های عایق کاری پنجره، نصب پلاستیک در جلوی‌ پنجره می‌باشد. استفاده از این روش عایق کاری، یکی از روش‌های ساده و مقرون به صرفه است که در نصب آن زمان نیز صرفه جویی می‌شود.

 

 استفاده از پلاستیک در راستای عایق کاری پنجره

 

6. نصب پنجره های دوجداره

بدون حتی یک درصد شک می‌توان بهترین روش جلوگیری از اتلاف انرژی را نصب پنجره های دوجداره نام برد. علاوه بر زیبایی پنجره های دوجداره، عایق حرارتی پنجره در برابر سرما نیز محسوب می‌شود که مزیت بسیار بالایی دارد.

 

نصب پنجره های دوجداره

 

7. استفاده از پوشش های نانو

پوشش های نانو می‌توانند به عنوان یک راه حل مناسب برای عایق کاری پنجره ها در برابر سرما استفاده شوند. این پوشش ها باعث می‌شوند که هوا و آب به داخل ساختمان نفوذ نکند و همچنین باعث می‌شوند که حرارت داخل ساختمان نگه داشته شود. حتی به صورت تخصصی تر استفاده از عایق رطوبتی نانو می‌تواند به درزگیری بیشتر پنجره ها کمک نماید. برای عملکرد بهتر میتوان از انواع گچ نانو نیز برای بهبود درزگیری پنجره‌ها استفاده نمود.

 

8. عایق کاری چارچوب و اطراف شیشه با مواد نانو

گاهی اوقات حتی در زمستان نیز که همیشه درب و پنجره ها بسته هستند، شاهد نشستن گرد و غبار بر روی وسایل خانه هستیم؛ این موضوع نشان دهنده ی این است که هر چند، درب و پنجره‌ها به ظاهر بسته هستند، اما روزنه هایی وجود دارد که حتی گرد و غبارها هم از آن عبور می‌کنند و یقینا عبور هوا نیز در این صورت میسر است. با بررسی دقیق اطراف درب و پنجره و درزگیری و عایق کاری توسط مواد مناسب، به راحتی می‌توانید از هدر رفت انرژی، جلوگیری کنید.

 

مزایای عایق کاری پنجره‌ ها

عایق کاری صحیح درب و پنجره‌ها مزایای متعددی چون جلوگیری از اتلاف انرژی، عایق صدا و جلوگیری از ورود گرد و خاک را برای خانه‌ها در پی دارد که در ادامه به تشریح این مزایا می‌پردازیم.

 

— کاهش صدا

علاوه بر بهره وری انرژی، عایق بندی پنجره نقش اساسی در کاهش صدا را ایفا می‌کند. پنجره هایی که به خوبی عایق بندی شده‌اند به عنوان مانع صوتی عمل می‌کنند، صداهای خارجی را به حداقل می‌رسانند و محیطی آرام تر را ایجاد می‌کنند.

 

— کاهش اتلاف انرژی

 

عایق حرارتی پنجره

 

عایق بندی پنجره ها با خرید رنگ عایق حرارتی مزایای زیادی را ارائه می‌دهد که به بهره وری انرژی و کنترل بهتر دما در یک ساختمان کمک می‌کند. در واقع یکی از مزیت‌های اصلی عایق‌ کاری پنجره ها، افزایش عملکرد حرارتی است. با انجام عایق کاری پنجره، اتلاف گرما در فصل سرما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین در فصل گرم نیز به خصوص در صورت استفاده از کولرهای گازی با جلوگیری از ورود هوای گرم، به خنک نگه داشتن فضای داخلی کمک می‌کند. در کنار عایق کاری پنجره حتما برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی از عایق رطوبتی نانو دیوار نیز استفاده نمایید.

 

 

 

— صرفه جویی در هزینه

یکی دیگر از مزایای عایق‌ کاری پنجره‌ ها، این است که به افزایش صرفه جویی در هزینه نیز کمک می‌کند. تهیه مواد عایق با کیفیت به صرفه جویی دراز مدت انرژی منجر می‌شود و آن را به یک تصمیم عاقلانه مالی تبدیل می‌کند. مزیت دیگر عایق کاری این است که با بهره وری بهتر از انرژی، منجر به یک اقلیم داخلی سازگارتر شده و نیاز به استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش می‌دهد.

 

— کاهش ورود گرد و غبار

یکی از مشکلات مهم به خصوص در مناطق شلوغ شهری و شهرهایی که وزش باد زیاد است؛ ورود گرد و غبار به خانه و نیاز دائمی به گردگیری منزل است. پنجره های قدیمی که درزهای متعددی برای ورود این گردها دارند، این مشکل را دو چندان می‌کنند و استفاده از عایق پنجره قدیمی می‌تواند در کاهش این مشکل، موثر واقع شود.

 

— کاهش مصرف سوخت های فسیلی

استفاده از عایق حرارتی برای عایق بندی پنجره ها با شیوه های سازگار با محیط زیست هماهنگ است. این موضوع کاهش مصرف انرژی سوخت های فسیلی را در پی دارد و همچنین گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

 

حتما بخوانید: نحوه اجرای پوشش ضد حریق

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده در قسمت بالا، برای جلوگیری از ورود سرما به داخل ساختمان باید از عایق کاری مناسب و مقرون به صرفه استفاده نمود. به طور کلی برای ایجاد یک فضای گرم در منزل باید از روش هایی نظیر استفاده از نوارهای دور پنجره و درزگیری، استفاده از پرده‌های ضخیم، رگلاژ پنجره‌ها، استفاده از لایه دوم شیشه و… استفاده نمود. همچنین عایق‌ کاری پنجره در برابر سرما باعث کاهش اتلاف انرژی، کاهش صدا، صرفه جویی در هزینه، کاهش استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و کاهش سوء مصرف سوخت های فسیلی می‌شود.

در همین راستا شما برای ایجاد عایق‌ کاری پنجره در برابر سرما، می‌توانید از پنجره های دوجداره یا مواد صحیح برای عایق کاری استفاده کنید و برای اجرای این امر و گرفتن مشاوره رایگان با همکاران ما در ارتباط باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *