Skip to main content

برای عایق بندی سقف شیروانی از چه چیزی استفاده کنیم؟

|

عایق سقف شیروانی

بسیاری از بناهایی یک طبقه و چند طبقه با کاربری متعدد، با استفاده از ورق های فلزی، مسقف می‌‌شوند که حالت شیروانی را دارا می‌‌باشند. سقف های شیروانی به علت اینکه در محیط های باران زا مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به عایق کاری عالی دارند. عایق بندی سقف شیروانی از موارد مهمی است که قبل از انجام آن، باید در حوزه‌ انواع و ویژگی های متعدد، مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.

 

روش های عایق بندی سقف شیروانی

 

روش های عایق بندی سقف شیروانی

 

عایق کردن سقف های شیروانی، تنها مختص رطوبت نمی‌باشد. چرا که در زمینه ساخت و ساز، عایق رطوبت در کنار عایق حرارت و صوت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عایق بندی سقف شیروانی نیز، علاوه بر عایق رطوبت، می‌‌توان از عایق حرارت و صوت نیز استفاده کرد. برای این کار، نیاز به متریال جامد و مایعی می‌‌باشد که با روش های متفاوت، روی سقف شیروانی اعمال می‌گردند.

سقف های شیروانی از زاویه های متغیری برای پوشش سقف بنای خاص برخوردار هستند. لذا توجه به این موضوع، روش عایق بندی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

مواد عایقی مایع، با تجهیزاتی مانند فرچه و یا تجهیزات برقی هموار کننده، روی سقف شیروانی اعمال می‌‌شوند و نسبت به نوع مواد عایق، در ضخامت معینی، روی سقف قرار می‌گیرند. عایق های مایع، نیاز به گذر زمان دارند تا خشک شوند. از این رو در این شیوه اجرایی، نوع آب و هوا و عدم ریزش باران و برف در هنگام اعمال روی سقف، اهمیت زیادی دارد. عایق های پشمی از قسمت داخلی سقف، مورد اعمال قرار می‌گیرند تا از نفوذ رطوبت باران و برف در امان باشند.

 

 

برای عایق بندی سقف شیروانی از چه چیزی استفاده کنیم؟

بسیاری از مکان‌ های مسقف با متریال های ورقه ای گانوانیزه و… در هنگام استفاده از عایق رطوبتی پشت بام باید در زمینه نوع آب و هوای منطقه، نوع کاربری مکان و همچنین متراژ سقف موردنظر، مورد بررسی قرار بگیرند. عموما مکان هایی که نیاز به عایق کاری دارند، می‌توانند از عایق رطوبت و یا حرارتی استفاده نمایند. هر یک از عایق ها، با توجه به متریال متفاوتی که دارا هستند، در زمان و مقدار معینی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اعمال عایق کاری با مواد مایع، می‌تواند با بهره گیری از تجهیزات خاص در این زمینه، به راحتی مورد انجام قرار بگیرد. برای عایق رطوبت، استفاده از مواد دارای فرمولاسیون نانو، بهترین نتیجه را اعمال خواهد کرد. مواد پلیمری و همچنین رزینی، می‌‌توانند در زمینه ضدرطوبتی دارای عملکرد مناسبی باشند.

ترجیحا بسیاری از افرادی که اقدام به عایق کاری سقف های شیروانی می‌کنند، در انتخاب نوع مواد دچار تردید می‌‌باشند. در این زمان، کارشناسان فعال و اجرایی در حوزه عایق کاری، در راستای انجام فعالیت های خود می‌توانند راهنمای مناسبی برای انتخاب مواد عایقی باشند.

انتخاب مواد عایق حرارتی و رطوبتی، با میزان بارندگی و دمای غالب بر منطقه تحت سکونت، ارتباط مستقیمی دارد. بسیاری از مناطق شمالی کشور با داشتن مقدار زیادی از بارندگی، نیازمند عایق رطوبتی می‌‌باشند. اما برخی از مکان ها به علت نوع کاربری ویژه تجاری، تولیدی، پرورشی و… نیازمند متعادل سازی دمای داخلی می‌‌باشند. لذا این مکان ها برای عایق کاری باید از مواد عایق رطوبتی و حرارتی استفاده نمایند تا امکان نفوذ هوای گرم و سرد از طریق سقف به داخل مکان، وجود نداشته باشد. (جهت اطلاع از قیمت عایق حرارتی با شماره 02147631000 تماس حاصل فرمایید.)

 

 

بهترین عایق سقف شیروانی

 

بهترین عایق سقف شیروانی

 

سقف های شیروانی اغلب در متریال فلزی مورد تولید و ارائه قرار گرفته اند، از این رو تهیه یک عایق مناسب با متریال موردنظر، اهمیت بسزایی دارد. در حال حاضر بهترین نوع عایق برای سقف های شیروانی، عایق حرارتی و عایق رطوبتی می‌‌باشند.

عایق رطوبتی از نفوذ رطوبت موجود در آب و هوا و همچنین باران و برف به داخل متریال فلزی شیروانی جلوگیری به عمل می‌آورد. در این صورت زنگ زدگی، خوردگی و کاهش کیفیت متریال سقف موردنظر، با احتمال بسیار کمتری رخ خواهد داد. عایق رطوبتی به علت کاربرد ویژه و پرتقاضایی که دارد، به عنوان گران ترین عایق سقف شیروانی مورد معرفی قرار گرفته است. بیشترین عایق های رطوبتی در نوع مایع می‌باشند و می‌توانند به صورت جزئی و گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. از این عایق ها میتوان به عنوان عایق روف گاردن نیز استفاده نمود.

برخی از سقف های شیروانی نیاز دارند تا در قسمت های خاص اتصالی و حفره دار، از مواد عایقی استفاده نمایند. لذا به این نوع عایق کاری سقف، عایق جزئی می‌گویند. اما اعمال مواد عایق به سراسر سقف، عایق گسترده را اعمال می‌‌کند که نیازمند هزینه بالایی می‌‌باشد.

عایق حرارتی نیز از نفوذ هوای گرم و سرد از جانب سقف مکان، جلوگیری به عمل می‌آورد. متریال فلزی سقف، در راستای انتقال دما، سرعت بسیار بالایی دارد. لذا برای جلوگیری از افزایش و کاهش دمای فضای داخلی در فصول مختلف سال، عایق کاری سقف شیروانی با مواد ضد حرارتی، مهم شناخته شده است. مواد عایقی برای سقف شیروانی در نوع مایع و جامد می‌‌باشند. عایق پشم شیشه و پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی، مورد توجه قرار گرفته اند. (اگر با پشم سنگ آشنایی ندارید مقاله پشم سنگ چیست را مطالعه کنید.) مقاومت آن ها در برابر دمای بالا و نور خورشید بسیار عالی می‌‌باشد و بهترین عایق برای فصول گرم سال است.

استفاده از فوم های پلی اتیلن در ساختار متفاوت برای عایق کاری حرارتی سقف های شیروانی، در میزان بالایی مورد توجه قرار گرفته است. اما متقاضیان به دلیل وزن سبک و نصب آسان عایق های پشمی، سعی دارند با انتخاب این نوع عایق، در هزینه و زمان نصب محصول، صرفه جویی به عمل آورند. عایق بندی سقف شیروانی با نوع حرارتی، می‌‌تواند در مصرف انرژی برق و گاز برای تعادل دمایی فضای داخلی مکان، موثر واقع شوند.

در واقع عایق کاری برای هر قسمت از خانه واجب است، زیرا از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند، به طور مثال در مقاله دیگرمان درباره نحوه عایق کاری پنجره در برابر سرما به صورت کامل توضیح داده ایم که جهت اطلاعات بیشتر بهتر است این مقاله را هم بخوانید.

 

نتیجه گیری

متقاضیانی که نیازمند انتخاب بهترین عایق سقف شیروانی هستند، در این باره که برای عایق بندی سقف شیروانی از چه چیزی استفاده کنیم، دچار سردرگمی می‌‌باشند. اما با شناخت کافی از متریال و انواع مواد عایقی، می‌توان بهترین عایق سقف شیروانی را تهیه کرد و با هزینه ای مناسب، سقف های فلزی شیروانی را مورد عایق کاری قرار داد. مواد عایقی با توجه به نوع متریال و کاربرد، می‌توانند از قیمت و هزینه نصب متغیری برخوردار باشند. عایق بندی جزو موارد ضروری می‌‌باشد که برای حفظ کیفیت ساختاری بنای دارای سقف شیروانی، بسیار مهم است.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *