Skip to main content

آشنایی با بتن خود ترمیم شونده (بتنی منحصر به فرد)

|

بتن خود ترمیم شونده

استفاده از مصالح ساختمانی ایمن و استاندارد می‌تواند ریسک بروز هر گونه حادثه ای را در آینده به حداقل برساند، از سری مصالح پرکاربرد در ساخت سازه های ساختمانی بتن شناخته می‌شود. در حال حاضر برخلاف سال های گذشته این محصول در نمونه های مختلفی تولید و به فروش می‌رسد، از بهترین بتن های موجود در بازار که از خواص فیزیکی کاملا متفاوتی برخوردار می‌باشد، بتن خود ترمیم شونده است، این بتن دارای ویژگی های منحصر به فردی می‌باشد و در مقایسه با سایر محصولات مشابه از ویژگی های متفاوتی برخوردار است، این بتن ها فصل جدیدی از ساخت و ساز ایمن و اصولی را رقم زده و همچنین بتن ترمیم شونده در لیست مستحکم ترین متریال ساختمانی قرار دارد. بتن ترمیم شونده از بهترین مواد اولیه موجود در بازار تولید شده است و به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد، بتن های خود ترمیم شونده نسل جدیدی از متریال ساختمانی شناخته می‌شوند، که شرایط کلی سازه را به طور کامل تغییر می‌دهند.

 

بتن خود ترمیم شونده چیست؟

این محصول نمونه ای جدید و پیشرفته از بتن معمولی شناخته می‌شوند، که هیچ یک از معایب بتن قبلی را دارا نیست و همچنین در خصوص پاسخ به پرسش بتن خود ترمیم شونده چیست؟ این گونه می‌توان عنوان کرد، که این بتن دارای خواص فیزیکی بهبود یافته می‌باشد. بتن های خود ترمیم شونده برخلاف سایر نمونه های قبلی اگر در موقعیت های مختلف دچار ترک شود، با توجه به ترکیباتی که دارد، به صورت خودکار باعث ترمیم و رفع ترک ها می‌شود، در همایش های مختلف مهندسی که در سال های اخیر برگزار شده است؛ در پاسخ سوال بتن خود ترمیم شونده چیست؟ کارشناسان فعال در این حوزه این گونه بیان کرده‌اند که بتن ترمیم شونده در اثر خواص مکانیکی بهبود یافته ای که دارد، قابلیت بازیابی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دارد؛ این بتن ترمیم شونده به صورت دقیق تمامی ترک ها را آب بندی می‌کند و به مرور زمان آنها را از بین می‌برد.

 

بتن های خود ترمیم شونده بارها مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند و همیشه در لیست متریال با کیفیت و با استحکام بالا قرار داشته اند.

 

بتن های خود ترمیم شونده

 

انواع بتن های خود ترمیم شونده

  1. بتن باکتریایی: در این نوع بتن، باکتری هایی وجود دارند که قابلیت تولید کلسیم کربنات را دارند. باکتری ها در زمان شکستن بتن فعال می‌شوند و کلسیم کربنات را تولید می‌کنند تا ترمیم شود.
  2. بتن فعال: در این نوع بتن، مواد شیمیایی مانند فلزات و سیمان وجود دارد که در زمان تماس با آب، فعال می‌شوند و ترمیم بتن را آغاز می‌کنند.
  3. بتن خود ترمیم شونده الیافی: در این نوع بتن، الیاف هایی وجود دارد که در زمان شکستن بتن، باعث ترمیم آن می‌شوند. این الیاف ها می‌توانند از جنس فلزی، پلیمری و یا کربنی باشند.

هر یک از این انواع بتن خود ترمیم شونده دارای ویژگی های خاصی هستند. برای مثال، بتن باکتریایی قابلیت تولید کلسیم کربنات را دارد و به عنوان یک راه حل مناسب برای ترمیم سازه های خورده استفاده می‌شود. بتن فعال به دلیل وجود مواد شیمیایی قابل فعال شدن، قابلیت ترمیم بالاتری نسبت به بقیه دارد. بتن خود ترمیم شونده الیافی نیز به دلیل وجود الیاف، مقاومت بتن را افزایش می‌دهد و به ترمیم سازه های خورده کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: وال مش در ساختمان

 

ویژگی های بتن خود ترمیم شونده

این متریال ساختمانی به سبب ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در حال حاضر جایگزین نمونه های قبلی شده است و حتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مصالح از میزان استحکام فوق العاده بالایی برخوردار است و یکی از بهترین گزینه ها برای مقاوم سازی ساختمان بتنی است. این بتن در برابر فشار مقاومت کافی را از خود نشان می‌دهد و به راحتی خواص خود را از دست نمی‌دهد، این نوع از بتن دارای طول عمر بیشتری می‌باشد و قابلیت تحمل وزن سازه ساختمانی را دارد.

این بتن حاوی ترکیبات مضر نیست و به راحتی در محل منبسط می‌شود، این بتن در مدت زمان کاملا کوتاهی ترک های خود را ترمیم می‌کند. این نمونه در برابر نفوذ آب بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می‌دهد، در واقع بتن های خود ترمیم شونده در شرایط جوی مختلف مقاومت یکسان را از خود نشان می‌دهد.

البته برای افزایش مقاومت ساختمان ها در شرایط مختلف مصالح ساختمانی مختلفی نیز وجود دارد، به عنوان مثال پوشش ضد حریق پایه معدنی یکی از تجهیزاتی است که می‌تواند به عنوان یک ملات، محافظ سازه های بتنی و حتی فلزی باشد.

 

 

ویژگی های بتن ترمیم شونده شامل مقاومت در برابر خوردگی، نفوذپذیری کمتر، افزایش مقاومت فشاری و کششی و پایداری حرارتی می‌باشد.

 

نحوه عملکرد بتن ترمیم شونده

یکی از عوامل اصلی که باعث محبوبیت و فروش بیشتر این بتن در سال های اخیر شده است، نحوه عملکرد متفاوت آن می‌باشد، عملکرد بتن ترمیم شونده بسیار متفاوت تر از نمونه های قبلی است. این بتن از ضرایب انبساطی متفاوتی برخوردار است و همچنین این بتن در صورتی که دچار ترک شود، خود اقدام به بازیابی می‌کند. در واقع عملکرد این بتن الهام گرفته شده، از فعالیت گلبول های قرمز خونی می‌باشد. مواد نانو موجود در این بتن باعث ترمیم سریع تر ترک ها می‌شود و همچنین باکتری های مفید موجود در بتن پس از ایجاد ترک آزاد شده، سپس اقدام به ترمیم ترک ها می‌کنند.

ترمیم ترک ها به طور مداوم تکرار می‌شود و حتی اگر در محلی بیش از یک بار ترک ایجاد شود، ترمیم برای بار دوم صورت می‌گیرد، انبساط بتن در حالت عادی به گونه ای است، که در شرایط سخت دچار ترک می‌شود. این موضوع در حالی است که این مصالح از انبساط بیشتری در ماده برخوردار است و در صورت ایجاد ترک ترمیم به صورت آنی انجام می‌گیرد.

 

نحوه عملکرد بتن ترمیم شونده

 

مزایا و معایب بتن خود ترمیم شونده

بحث و بررسی های مختلفی در خصوص مزایا و معایب بتن های خود ترمیم شونده صورت گرفته و در تمامی بررسی ها مزایای بارز این بتن خود ترمیم شونده ثابت شده است. از اصلی ترین مزایای این نمونه تجهیزات می‌توان به صرفه جویی در هزینه های جانبی اشاره کرد، این بتن در مقایسه با قیمت بسیار مناسبی که دارد، از مزایا و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است. از جمله مزایای آنها شکل پذیری آسان و نصب سریع آن است، این بتن به راحتی در هر سازه ساختمانی قابلیت استفاده دارد، بتن خود ترمیم شونده قابلیت شکل پذیری بسیار بالایی داشته و همچنین انعطاف این بتن واقعا بی بدیل است.

این بتن از هدر رفتن آب تحت هر شرایطی جلوگیری می‌کند، چون از تجمع آب در کانال های آبی جلوگیری به عمل می‌آورد، همچنین توان و پایداری سازه شما در سایه این بتن می‌تواند به بیشترین میزان ممکن برسد. این نمونه در اثر گرما و سرما دچار مشکلات مختلفی اعم از ترک، خوردگی و افت کیفیت نمی‌شود، این بتن بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید شده است. البته برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات دیگری وجود دارد، جهت مشاهده و دریافت مواد ضد خوردگی کلیک کنید.

در خصوص معایب این نوع از بتن بررسی های تکمیلی مختلفی در سراسر جهان صورت گرفته و در نهایت ایراد اصلی که از این بتن ثبت شده است وجود کلسیم لاکتات 20 درصد در لایه های بتنی می‌باشد، که این میزان از کلسیم در لایه های برشی بتن در قسمت های پایینی باعث سستی بیشتر شده و در نهایت در ساخت سازه های تجاری و مسکونی با تعداد طبقات بیشتر این نکته حتما رعایت شود.

از جمله معایب دیگر این محصول می‌توان به قیمت بالایی که دارد اشاره کرد، با توجه به تکنولوژی های به کار رفته در این مصالح و امکانات تولید آن که در اکثر کشورها محدود است، قیمت نسبتا بالای دارد.

 

نتیجه گیری

بتن خود ترمیم شونده بر اساس تکنولوژی روز تولید شده است و از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می‌باشد، این نوع از بتن بدون هیچ گونه دخالتی خود به خود ترمیم می‌شود. پس از ترمیم بتن شما خواص فیزیکی قبلی خود را خواهد داشت، این بتن برای مناطقی که شرایط جوی نامساعدی برای ساخت سازه های مسکونی دارند، بهترین گزینه به شمار می‌آید.

در زندگی مدرن امروزی این نمونه بتن ها از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار می‌باشد و در سایه این محصول ساخت سازه های ساختمانی با شیوه ای متفاوت انجام می‌گیرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *