Skip to main content

عایق نانو بهتر است یا ایزوگام؟ ( مقاومت ایزوگام بهتر است یا عایق نانو؟ )

|

ایزوگام یا عایق نانو

به‌کارگیری عایق‌های رطوبتی از اصول مهم نگهداری ساختمان‌هاست که سازه‌ها را در برابر رطوبت و فرسودگی ناشی از آن، محافظت می‌کند. عموما سه نوع عایق رطوبتی ایزوگام، مواد نانو و قیرگونی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدامشان مزایا، معایب و محدودیت‌های خاص خود را دارند. قیرگونی سنتی‌ترین شیوه‌ی عایق کاری ساختمان‌هاست که به‌خاطر سختی اجرا و معایبی که دارد، امروزه خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایزوگام و مواد نانو گزینه‌های پیش روی افراد هستند. در این مقاله قرار است به طور کامل بررسی کنیم که عایق نانو بهتر است یا ایزوگام و مزایا و معایب هر کدام را نیز بیان کنیم.

 

عایق نانو بهتر است یا ایزوگام؟

برای پاسخ به این سوال که بین ایزوگام یا عایق نانو کدام را انتخاب کنیم لازم است به بررسی دقیق‌تر هر دوی این عایق‌ها بپردازیم به این منظور درادامه محتوا به شرح این عایق رطوبتی پرداخته شده است:

 

ایزوگام چیست؟

ایزوگام چیست؟ ایزوگام از پلی استر، تیشو، قیر، پشم شیشه و روکش آلومینیومی ساخته می‌شود. در برابر نفوذ آب و رطوبت، مقاومت بالایی دارد و در صورت نصب و اجرای صحیح، به خصوص در محل اتصال دو ایزوگام، عایق کاری به خوبی انجام می‌شود.

ایزوگام جایگزین مناسب و ساده‌ای برای قیرگونی بوده و به همین خاطر پس از پیدایش ایزوگام، به طور گسترده برای عایق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایزوگام قیمت مناسبی دارد و نصب آن نیز سریع انجام می‌شود و به همین خاطر کاربرد فراوانی برای عایق کاری بام ساختمان‌ها و سرویس بهداشتی و حمام دارد.

اجرا و نصب ایزوگام همانطور که احتمالا دیده‌اید، از طریق گرم کردن رول‌های ایزوگام توسط مشعل انجام می‌شود. پس از داغ کردن و آب شدن قیرهای سطح داخلی ایزوگام، به‌خوبی به سطح مورد نظر می‌چسبد.

 

عایق نانو چیست؟

عایق نانو و ایزوگام

بهترین عایق رطوبتی پشت بام عایق نانو است که با ترکیب در سطوح مولکولی مواد پلیمری و لاستومری بر پایه آب ساخته می‌شود. این عایق‌ها با فرمولاسیون متفاوت ساخته می‌شوند و به هر میزان که درصد مواد پلیمری در ساختارشان بیشتر باشد، مقاومت آن‌ها نیز در برابر رطوبت، بیشتر خواهد شد. عایق پلیمری بر روی سطوح مختلف بتنی، آجر، سیمانی، چوب و حتی فلزی قابل اجرا هستند.

این عایق‌ها خاصیت آب‌گریز داشته و عایق کاری خوبی را فراهم می‌کنند. این عایق‌ها به شکل سرد و با قلمو یا غلتک اجرا می‌شوند. این مواد دوام قابل قبولی در برابر سایش دارند و می‌توان از سطح عایق کاری شده برای راه رفتن و … بهره‌برداری کرد.

عایق نانو وزن سبکی دارد و از آنجایی‌که در ضخامت نه‌چندان زیاد اجرا می‌شود، وزن سنگینی را نیز به ساختمان تحمیل نمی‌کند و در جواب سوال ایزوگام بهتر است یا عایق نانو باید بگوییم که از لحاظ وزن، یقینا نانو شرایط بهتری دارد.

 

 

ایزوگام یا عایق نانو کدام را انتخاب کنیم؟

تا اینجای کار هر کدام از عایق‌های نانو و ایزوگام را تشریح کرده‌ایم؛ اما در پاسخ به این سوال که ایزوگام بهتر است یا عایق نانو؟ باید بگوییم که هر کدامشان مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به سطح مورد نظر، نوع استفاده، شرایط جوی و رطوبتی و محدودیت‌های مختلف، هر کدامشان کاربردهای خاص خود را دارند و برای محل‌های مختلف، کارایی دارند. برای اینکه بدانید ایزوگام یا عایق نانو کدام‌یک گزینه‌ی بهتری برای شما هست، این دو عایق را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم:

 

— مقاومت و دوام در برابر شرایط جوی و رطوبتی عایق نانو بهتر است یا ایزوگام؟

 

ایزوگام بهتر است یا عایق نانو

عایق نانو نفوذ پذیری خیلی کم و مقاومت بالایی از دیدگاه جمع شدن آب و برف دارد، اما ایزوگام در برابر نور خورشید و نوسانات شدید دمایی، آسیب پذیر است. همچنین ایزوگام در دراز مدت با تجمیع برف و باران، ممکن است باد کند و از سطح جدا شود. علاوه بر این‌ها، ایزوگام در برابر خراش و آسیب‌های فیزیکی نیز مقاوم نیست و ممکن است دچار نشت شود. همچنین بهترین عایق حرارتی سقف نیز عایق های نانو به شمار می‌آیند.

 

 

— اجرای ایزوگام یا عایق نانو، کدام ساده تر است؟

اجرای عایق نانو پلیمر به‌شکل دوغاب مانند و به سرعت و بدون نیاز به تجهیزات حرارتی و برقی و … انجام می‌شود و محدودیت خاصی هم ندارد. اما نصب ایزوگام بایستی همراه با مشعل و مهارت کافی انجام گیرد و همچنین اگر قرار است سطحی که به تازگی ساخته شده، ایزوگام شود، حداقل 28 روز از بتن‌ریزی آن گذشته باشد. با این حال در سطوحی که شیب بالایی دارند، پخش همگن مواد نانو سخت خواهد بود.

برای نصب ایزوگام به مشعل برای داغ کردن سطح ایزوگام نیاز است و با وجود آتش و اشتعال‌زا بودن ایزوگام، خطراتی متوجه افراد خواهد بود. اما برای نصب عایق نانو صرفا کافیست تا مواد نانو با آب ترکیب شده و توسط غلطک به خوبی روی سطح پخش شوند.

 

— از نظر زیبایی ظاهری ایزوگام یا عایق نانو کدامیک بهتر است؟

اگر قرار نیست سطح مورد نظر پس از عایق کاری، با مصالح دیگر پوشانده شود، عایق مواد نانو به خاطر اجرای یکپارچه و امکان انتخاب رنگ مورد نظر، جلوه‌ی بهتری دارد.

 

— مقایسه عایق نانو و ایزوگام از دیدگاه قیمت

شاید فکر کنید که عایق مواد نانو با توجه به اینکه کاملا جدید است، هزینه‌ی بیشتری را تحمیل خواهد کرد؛ اما باید بگوییم که این دو از نظر قیمت چندان تفاوتی ندارند. اما ناگفته نماند که دسترسی به عایق نانو در برخی مناطق چندان آسان نیست یا با قیمت بالایی ارائه می‌شوند.

جهت اطلاع از قیمت عایق رطوبتی و مشاهده محصولات کلیک کنید، همچنین جهت دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 02147631000 تماس حاصل فرمایید.

 

— کدامیک از نظر انرژی عملکرد بهتری دارند؟

 

عایق نانو بهتر است یا ایزوگام

مواد نانو به خاطر تنفس طبیعی که دارند و همچنین عدم جذب نور خورشید و منعکس کردن آن، از این دیدگاه عملکرد بهتری دارند؛ ضمن اینکه امکان رشد قارچ و کپک نیز در سطح زیرین آن‌ها وجود ندارد و در دراز مدت سازه آسیبی نمی‌بیند. به همین دلیل است که از نانو به عنوان عایق روف گاردن نیز استفاده می‌شود.

 

— مقایسه ماندگاری بین ایزوگام و عایق نانو 

ایزوگام انعطاف پذیری بسیار پایینی دارد و در مقابل تغییرات آب و هوایی نمی‌تواند مقاومت کند و از بین میرود در نتیجه مدت ماندگاری ان بسیار پایین است اما در عوض عایق های رطوبتی نانو بسیار مقاوم هستند و میتوانند به خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت کنند در نتیجه این موضوع مدت زمان ماندگاری انها را افزایش داده و موجب به صرفه بودن استفاده از این عایق‌ها می‌شود.

 

— مقایسه از نظر ایمنی در اجرای ایزوگام و عایق نانو

یکی از موضوعاتی که موجب ایجاد خطراتی در زمان ایزوگام کردن پشت بام می‌شود شعله ای است که برای مذاب کردن آن استفاده می شود اما عایق نانو بدون نیاز به این شعله و در نتیجه در ایمنی کامل موجب عایق شدن پشت بام خواهد شد.

 

نتیجه گیری

عایق کاری سازه‌ها اهمیت بالایی در عدم فرسودگی و دوام ساختمان‌ها دارد. خوشبختانه امروزه و با پیشرفت علم، شاهد پیدایش راهکارهای جدید برای این منظور هستیم که سهولت اجرا و کارایی مناسبی دارند. عایق مواد نانو با فرمولاسیون‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و عایق های رطوبتی دو جزئی نیز یک نوع عایق مواد نانو پلیمر جدید هستند که در دو مرحله روی سطح اجرا می‌شوند و دوام و کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. الیته این محصولات ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارند؛ قیمت عایق رطوبتی دو جزئی نهایتا بر اساس میزان مواد به کار رفته و نحوه اجرای آن محاسبه می‌شود.

سعی کردیم در این مقاله به‌طور کامل به ویژگی‌های هر کدام از عایق‌های ایزوگام و مواد نانو اشاره کنیم. گرچه ایزوگام همچنان هم به‌عنوان گزینه‌ی اول خیلی از افراد برای این منظور به کار گرفته می‌شود؛ اما شاید بتوان گفت که عایق‌های نانو نسبت به ایزوگام، روی هم رفته از جهات مختلفی برتری دارند و در صورت دسترسی به این مواد، می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها برای عایق کاری سازه‌های خود استفاده کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *