Skip to main content

همه چیز در مورد ایرلس

|

همه چیز در مورد ایرلس

با توجه به مساحت سطح مورد نیاز برای رنگ و کارهای صنعتی یا خانگی امروزه انواع مختلفی از سیستم های پاشش رنگ وجود دارد اما به طور کلی میتوان آنها را به دو دسته کلی ایر اسپری (Air Spray) پاشش به وسیله هوا و ایرلس اسپری (Airless Spray) پاشش بدون هوا دسته بندی کرد. امروز به بررسی دقیق تر ایرلس ها خواهیم پرداخت و همه نکات در خصوص ایرلس را بررسی خواهیم کرد.

در سیستم ایر اسپری یا پاشش با هوا، هوای فشرده در داخل رنگ دمیده شده و آن را به ذرات بسیار ریز تبدیل میکند و آن را به سطح پخش میکند، به این فرآیند اتمیزه میگویند. عمومی ترین روش سیستم پاشش ایر اسپری پیستوله های بادی است. در پیستوله های بادی رنگ داخل یک مخزن ریخته میشود که به وسیله لوله باریکی به یک مجرا که در دسته پیستوله قرار دارد و در آن هوای فشرده در جریان است راه دارد.

عبور هوای فشرده در دسته پیستوله بادی سبب مکیده شدن رنگ از مخزن یا همان کاسه پیستوله بر اساس اثر ونتوری شده و در داخل دسته با هوای فشرده مخلوط و اتمیزه میشود. سپس با خروج از نازل ذرات رنگ سوار بر هوای فشرده بر روی سطح مورد نظر مینشیند.

 

یک دستگاه ایرلس چگونه کار میکند؟

عمل اتمیزه شدن یا تبدیل رنگ به ذرات بسیار ریز را میتوان از طریق عبور رنگ با فشار بسیار بالا از یک نازل بسیار ریز نیز به دست آورد. در این روش رنگ مایع به وسیله یک پمپ فشار قوی به سمت یک نازل بسیار ریز پمپاژ شده و با خروج از نازل اتمیزه شده و با سرعت بالا به سطح کار برخورد کرده و به آن میچسبد. در این روش دیگر از هوای فشرده برای اتمیزه کردن رنگ و حمل ذرات رنگ تا سطح کار استفاده نشده و رنگ به تنهایی پاشیده میشود. به همین دلیل این روش را ایرلس یا بدون هوا می نامند.

انواع مختلفی از دستگاه های ایرلس در بازار وجود دارد اما همگی از روش یکسانی تبعیت میکنند. در دستگاه های ایرلس رنگ به وسیله پمپ با فشار بسیار بالا از طریق یک شلنگ فشار قوی به سمت گان ایرلس هدایت شده و در انتهای گان، از تیپ یا همان نازل ایرلس عبور کرده و اتمیزه و به سطح مورد نظر پاشیده میشود. نازل ایرلس یا تیپ ایرلس وظیفه شکل دهی به الگوی پاشش متناسب با عرض مورد نیاز و مقدار خروجی رنگ مورد نیاز را بر عهده دارد. همچنین میزان خروجی رنگ را میتوان علاوه بر تیپ ایرلس با استفاده از فشار دستگاه ایرلس نیز کنترل کرد.

 

حتما بخوانید: عایق حرارتی دیوار

 

اساس علمی عملکرد رنگ پاش های ایرلس چیست؟

اساس عملکرد سیستم های پاشش ایرلس اصول ویسکوزیته و کشش سطحی که ذرات رنگ را به صورت مایع کنار یکدیگر نگه میدارند و اتمیزه شدن که رنگ را به جای یک سیال مایع به ذرات بسیار ریز جدا از هم تبدیل میکند استوار است. در سیستم های پاشش ایرلس، انرژی وارد شده به رنگ از طریق تحت فشار قرار گرفتن آن به وسیله پمپ ایرلس به قدری زیاد است که میتواند اتمیزه شدن را حاصل نماید.

رنگی که در داخل شلنگ ایرلس تحت فشار قرار گرفته و به صورت مداوم و تحت فشار بسیار بالا از خروجی بسیار ریز تیپ ایرلس خارج میشود، به محض مواجهه با هوای محیط به صورت ابری از ذرات بسیار ریز با سرعت بالا در می آید. این اوریفیس (خروجی ریز نازل) تیپ ایرلس است که مقدار خروجی رنگ از گان ایرلس و عرض و الگوی پاشش ایرلس را تعیین میکند. به همین سبب تیپ های ایرلس متنوعی با خروجی ها و عرض و الگوی پاشش های مختلف در بازار وجود دارد.

 

 اجزای یک سیستم ایرلس:

  • دستگاه ایرلس و یا ماشین ایرلس
  • نحوه کارکرد انواع دستگاه های ایرلس

دستگاه ایرلس همان قسمت اصلی سیستم است که وظیفه مکش، پمپاژ و یا کنترل کردن فشار پمپاژ رنگ را به عهده داشته است. تقریبا در همه دستگاه های ایرلس یک قسمت پمپ موجود است که در اصطلاح به آن قسمت زیر پمپ یا قسمت سیال میگویند. کار این بخش، پمپاژ کردن رنگ با میزان مشخصی رنگ تحت فشار بالا توسط شلینگ رنگ ایرلس به سمت نازل و گان میباشد. جهت دستیابی به این منظور همه پمپ ها دارای شیر یکطرفه ورودی و خروجی و همچنین یک پیستون یا دیافراگم میباشند زمانی که دستگاه شروع به کار کند وظیفه مکش و پمپاژ رنگ را دارند.

یک پمپ ایرلس بوسیله یک موتور الکتریکی و یا بنزینی، هیدرولیکی و یا نیوماتیک (بادی) به حرکت خواهد آمد. در پمپ های بنزینی و ایرلس های برقی؛ نیروی محرکه موتور به دو حالت عمل مینماید. درایر های دیافراگمی که تکنولوژی نسبتا قدیمی تر دارند، نیروی موتور محرک یک پمپ روغنی میباشد که روغن پرده دیافراگم را مرتعش نموده و پرده دیافراگم عمل پمپاژ رنگ و مکش را انجام میدهد. در نوع طراحی پمپ ایرلس های دیافراگمی شبیه پمپ های سمپاشی میباشد با تفاوت هایی که در نوع دیافراگم و شیرهای یکطرفه خروجی و ورودی. در پمپ های ایرلس پیستونی، نیروی محرکه موتور یک گیربکس را چرخانده و خروجی گیربکس توسط مکانیزم لنگ و لغزنده شاتون و نهایتا پیستون پمپ پیستونی را پایین و بالا میکند. بالا و پایین نمودن پیستون مکش و پمپاژ رنگ را موجب میشود. در پمپ ایرلس پیستونی یک سنسور فشار مکانیکی و یا الکترونیک فشار حاصله از فرایند پمپ ایرلس را دریافت میکند و به واحد کنترل دیجیتالی دستگاه و یا در مدل های مکانیکی به یک رله قطع و وصل برق مربوط به موتور منتقل میکند. در دستگاه های ایرلس برقی دیافراگمی تنظیم فشار دستگاه ایرلس را توسط یک شیرریلیف روغن انجام .

در دستگاه های ایرلس برقی، نیروی محرکه ی دستگاه توسط هوای فشرده تامین میگردد. هوای فشرده به قسمت موتور هوا یا اصطلاحا ایرموتور وارد شده و ایرموتور نیروی ورودی هوای فشرده را بحرکت رفت و برگشتی یک شفت تبدیل مینماید. شفت ایرموتورها هم به شفت پمپ ایرلس متصل میباشد و حرکت رفت و برگشتی برای آن فراهم میگردد. کنترل فشار در دستگاه های ایرلس بادی بشکل کاملا مکانیکی وبا موازنه ی نیروی ایرموتور و پمپ انجام میگردد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *