Skip to main content

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

|

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

یکی از اصلی ترین مواردی که هر فرد می بایست آموزش ببیند تا در هنگام حریق بتواند در حد امکان و توان خود به اطفاء حریق بپردازد، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد. حفظ خونسردی و عکس العمل سریع در مواجعه با حریق از اصلی ترین مسائل است. سپس نوع آتش و موادی که منجر به حریق شده است شناسایی می شود و متناسب با آن از کپسول مناسب استفاده نمود . در ذیل برخی از نکات مهم در این زمینه آورده شده است

 

در زمان آتش سوزی چه کپسولی برای ما مناسب است ؟

مواد خشک : مواد خشک در آتش سوزی مانند چوب و کاغذ و … می بایست از خاموش کننده هایی که بر پایه آبی هستند مانند کپسول آب و گاز استفاده شود. تجهیزات کامپیوتری : در این سری آتش سوزی ها نباید از خاموش کننده های رسانا استفاده کرد و بهترین نوع برای تجهیزات برقی و کامپیوتری کپسول آتش نشانی co2 است. مایعات : در آتش سوزی مایعات مانند رنگ و تینر و … برای خاموش کردن آتش باید از روش خفه کردن که یکی از روش های اطفاء حریق آتش است، صورت گیرد. بهترین نوع برای این کپسول ها ، کپسول های فوم هستند که می توان اکسیژن را از مثلث آتش حذف کرد.

 

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به طور کلی

در ابتدا باید نوع آتش را تشخیص دهید و سپس کپسول آتش نشانی مناسب با آن را انتخاب کنید.پس از تشخیص نوع آتش و انتخاب کپسول مناسب باید از شارژ کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید :

  1. ابتدا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.
  2. سپس در فاصله ی مناسبی از آتش قرار گیرید و سر نازل را به طرف آتش بگیرید. (به نحوی که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش به سمت شما نیاید)
  3. اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید و به صورت جارو کردن مواد را به سمت آتش بپاشید. فاصله شما تا آتش نباید آنقدر کم باشد که دچار سوختگی شوید و نه آنقدر زیاد باشد تا کپسول کارآیی مفید را نداشته باشد.
  4. در این زمان که آتش فرو کش کرد ، می توانید کم کم به سمت آتش بروید.

 

 

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی co2

با در نظر گرفتن این نکته که از این نوع کپسول جهت خاموش کردن حریق الکتریکی (حریق نوع C) استفاده می شود باید به نکات زیر نیز توجه نمود :

طول پرتاب این نوع کپسول حدود 2 متر می باشد یعنی جهت تأثیرگذاری آن می بایست به آتش نزدیک بود. پشت به باد بایستید. کپسول را همانند جارو کردن به رو آتش بریزید. درهنگام استفاده از آن در فضای بسته مراقب باشید زیرا ممکن است ایجاد خفگی کند. در هنگام استفاده از این کپسول به دلیل فشرده بودن گاز نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید.چون امکان سوختگی شدید در این صورت وجود دارد.

جهت آشنایی با ضوابط پارکینگ مسکونی مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

از این نوع کپسول جهت خاموش کردن کلیه گروه های آتش می توان استفاده نمود. نکاتی که در هنگام استفاده از این نوع کپسول می بایست در نظر گرفت در زیر آورده شده است :

طول پرتاب این نوع کپسول حدود 4 متر می باشد یعنی جهت تأثیرگذاری آن نیازی نیست خیلی به آتش نزدیک باشید. پشت به باد بایستید. ضامن را کشیده و سر شیلنگ را به سمت مرکز آتش بگیرید و سپس اهرم را فشار دهید. کپسول را همانند جارو کردن به روی آتش بریزید.

در کنار کپسول ها بهتر است از ابزارهای اعلام حریق نیز استفاده کنید تا بتوانید سریعا از مشکل مطلع شوید، یکی از قطعه های کاربردی در این سیستم ها، دتکتور نام دارد، جهت آشنایی با انواع دتکتور اعلام حریق می‌توانید مقاله دیگر ما را بخوانید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *