Skip to main content

نحوه محاسبه وزن میلگرد ساده ( + بررسی فرمول محاسبه وزن میلگرد )

|

محاسبه وزن میلگرد

میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین متریال ساختمانی شناخته می‌شود که همیشه نقش پررنگ خود را در ساخت سازه های ساختمانی ایمن به درستی ایفا کرده است، میلگرد در ابعاد و سایزهای گوناگون در بخش های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد به عنوان یکی از بخش های جدایی ناپذیر در ساخت سازه های ساختمانی تبدیل شده است.

یکی از مهمترین سوالاتی که معمولا در ذهن هر فرد پیش می‌آید این است که چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم؟، شما به کمک روش های مختلف و کاربردی به راحتی می‌توانید وزن میلگرد را محاسبه کنید، شما با آگاهی از وزن میلگرد می‌توانید قیمت نهایی آن را راحت تر تخمین بزنید، با افزایش وزن میلگرد قیمت آن نیز تا حدودی تغییر پیدا خواهد کرد، شما برای کاهش وزن سازه و رعایت نکات ایمنی مربوط مستلزم آگاهی از وزن میلگرد هستید، فرمول ها و روش های مختلفی وجود دارد، که شما به کمک آنها به راحتی می‌توانید نسبت به وزن میلگرد آگاه شوید، محاسبه وزن میلگرد بیش از حد سخت نیست و شما به عنوان یک فرد عادی نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

محاسبه وزن میلگرد چه اهمیتی دارد؟

پس از پاسخ به پرسش چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم؟ نوبت به بررسی اهمیت دریافت چنین داده هایی در سازه ساختمانی می‌باشد، در هر سازه ساختمانی تعداد قابل توجهی میلگرد وجود دارد که در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، محاسبه وزن میلگرد تحت هر شرایطی یک ضرورت به شمار می‌آید، در غیر این صورت شما نمی‌توانید پارامترهای مهم و تاثیرگذار در ایمنی سازه را به درستی اجرا کنید.

آگاهی از وزن میلگرد به شما کمک می‌کند که هزینه های نهایی را به راحتی برآورد کنید، میلگردها دارای سایزبندی هستند و بر اساس این سایزبندی وزن هر میلگرد متغیر می‌باشد، شما به کمک آگاهی از وزن میلگرد به راحتی می‌توانید برآورد دقیقی از هزینه های نهایی داشته باشید. در هر ساختمانی وزن نهایی میلگرد حرف اول را می‌زند، در صورتی که وزن سازه بیش از حد نرمال افزایش پیدا کند، احتمال ریزش و سقوط سازه در موقعیت های خطرناک مثل زلزله و سیل تشدید می‌شود.

به همین علت حتی در بررسی های کارشناسی هنگام ساخت سازه وزن میلگردها محاسبه می‌شود، تا توازن وزنی در تمامی طبقات رعایت شود، روش محاسبه وزن میلگرد بسیار متنوع است و بهره گیری از هر یک از روش ها کاملا به شما بستگی دارد، تمامی میلگردهای استاندارد در سایزهای مشخص دارای وزن یکسانی هستند، که این ویژگی در تعیین وزن نهایی میلگرد به شما کمک می‌کند.

 

فرمول محاسبه وزن میلگرد

شما به کمک روش های گوناگون به راحتی می‌توانید از وزن میلگرد مطلع شوید، اما در حالت کلی یکی از ساده ترین روش ها برای محاسبه مقدار میلگرد استفاده از فرمول کلی می‌باشد، این فرمول به شما کمک می‌کند، که ارزیابی وزن میلگرد را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید، این فرمول کاملا مورد تایید کارشناسان و جامعه مهندسی می‌باشد و شما برای محاسبه وزن میلگرد می‌توانید از این فرمول کمک بگیرید، این فرمول کاملا به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است و شما فقط باید اعداد مربوط را در محل مناسب قرار دهید، نحوه محاسبه وزن میلگرد شامل چند مرحله ساده ریاضی است، که شما برای طی این مراحل به سواد ریاضی بالایی نیز احتیاج ندارید.

فرمول محاسبه وزن میلگرد مورد تایید جامعه مهندسی که بر اساس شالوده های نوین در نظر گرفته شده است، ابتدا در این فرمول شما باید قطر میلگرد را به توان 2 برسانید، در ادامه عدد به دست آمده را باید بر 162 تقسیم کنید، در تصویر زیر به صورت تکمیلی فرمول محاسبه وزن میلگرد بیان شده است، در محاسبه اعداد و داده ها نهایت دقت را به خرج دهید، تا عدد به دست آمده کاملا درست و حقیقی باشد.

 

روش محاسبه وزن میلگرد با فرمول

 

حتما بخوانید: کاشت میلگرد

 

ساده ترین روش های محاسبه وزن میلگرد

روش محاسبه وزن میلگرد به یک مورد کلی محدود نیست و شما برای محاسبه وزن با روش های گوناگونی مواجه هستید، در هر یک از این روش ها اعداد به دست آمده به شما کمک می‌کنند، تا بهترین عملکرد را در پروژه های ساختمانی از خود نشان دهید و هزینه نهایی را تا سر حد قابل توجهی کاهش دهید، از ساده ترین روش های ارزیابی وزن میلگرد می‌توان به فرمول کلی اشاره کرد، این فرمول در دنیای امروزی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما به کمک چند عملیات ریاضی می‌توانید وزن نهایی میلگرد را به راحتی به دست بیاورید.

در این فرمول اعداد باید به درستی تعیین شوند، از دیگر روش های حساب کردن وزن میلگرد استفاده از جدول اشتال می‌باشد، این جدول توسط تیم حرفه ای گردآوری شده است، در این جدول قطر، وزن و مساحت هر یک از سایزهای میلگرد وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید این داده ها را بررسی کنید، روش محاسبه وزن میلگرد در این شیوه برای افراد مبتدی آسان تر می‌باشد، از دیگر روش های کاربردی برای حساب کردن وزن میلگرد جدول وزن کارخانه است، در این روش شما جدول وزنی کارخانه را مورد بررسی قرار می‌دهید و از طریق جدول بر اساس سایزبندی به وزن محصول پی می‌برید.

روش محاسبه وزن میلگرد شاید متنوع باشد، اما اعداد به دست آمده در تمامی روش ها یکسان است.

 

جهت دریافت فایل PDF جدول اشتال اینجا کلیک کنید.

 

نحوه محاسبه وزن میلگرد آجدار

 

نحوه محاسبه وزن میلگرد آجدار

 

شما برای محاسبه وزن میلگرد آجدار از روش های مختلفی می‌توانید کمک بگیرید، اما اگر به دنبال یک روش کلی و آسان هستید، که راحت تر به وزن میلگرد آجدار دسترسی پیدا کنید، بهترین روش پیشنهادی استفاده از جدول های استاندارد می‌باشد، این جداول حاصل سال ها تلاش و زحمت بی وقفه گروهی از کارشناسان فعال در این زمینه است، شما به کمک این جدول می‌توانید به راحتی وزن میلگرد آجدار خود را محاسبه کنید.

استانداردهای میلگرد آجدار در ایران که بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، شامل:

  • میلگرد GOST 5781 روسیه
  • ISNO 3132 ایران
  • BS 4449 بریتانیا
  • DIN 488:86 آلمان
  • ISNO 3132 kd

می‌باشد، شما با بررسی استانداردهای جهانی می‌توانید به شیوه ای آسان نسبت به محاسبه وزن میلگرد خود اقدام کنید.

 

حتما بخوانید: وال پست چیست

 

نتیجه گیری

میلگرد به عنوان اصلی ترین متریال ساختمانی در سال های اخیر شناخته می‌شود، بررسی و محاسبه وزن در جهت کاهش ریسک در هر سازه ساختمانی و همچنین ایجاد ایمنی بیشتر حرف اول را می‌زند، روش محاسبه وزن میلگرد متنوع است و شما در انتخاب هر یک از روش ها آزاد هستید، استانداردهای وزنی در تمامی سایزهای میلگرد همیشه رعایت می‌شود.

 

منبع جدول اشتال: مهندس عمران



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *